KPN heeft haar jaarverslag over 2023 gepubliceerd, met daarin ook de duurzame prestaties van het bedrijf.
In het verslag, getiteld Verbonden Groei, geeft KPN aan dat het in de loop van komend jaar de 100 procent circulariteit wil aantikken. KPN prijkt naar eigen zeggen bovenaan de lijst van ’s werelds meest duurzame telecombedrijven en integreert de aanpak van klimaatproblemen in haar dagelijkse activiteiten. “Om onze CO2 -voetafdruk te verminderen en bij te dragen aan een groenere toekomst, richten we ons op energie-efficiëntie en circulariteit”, zo staat in het rapport. “Ondanks het stijgende dataverbruik blijft ons absolute energieverbruik dalen. We streven ernaar om het energieverbruik te verminderen, energie-efficiëntie te verbeteren, gebruik te maken van 100% hernieuwbare elektriciteit en de juiste energie op het juiste moment in te zetten.”
Keten
Een holistische benadering moet de milieueffecten voor de complete toeleveringsketen. “We helpen onze klanten om duurzamer en milieuvriendelijker te worden door hybride werken te ondersteunen en slimme oplossingen te creëren voor de verschillende sectoren die we bedienen. We vragen onze leveranciers om producten te ontwerpen met circulariteit in gedachten, waarbij ze materialen gebruiken die een tweede leven kunnen hebben. We zamelen in, verlengen de levensduur, hergebruiken en recyclen onze hardware. We zijn ons bewust van de impact van kritische hulpbronnen in onze toeleveringsketen.”
Verder wordt het rapport niet heel concreet op dit punt. Samenwerking wordt door het bedrijf beschouwd als de sleutel tot het creëren van de nodige oplossingen. Dit omvat het inkoopproces, de bedrijfsactiviteiten en de impact van de producten en diensten voor, tijdens en na gebruik.
Het jaarverslag wordt in april besproken tijdens de aandeelhoudersvergadering van KPN.