Salesforce heeft een tool geïntroduceerd om de energieconsumptie van kunstmatige intelligentie (AI)-modellen te evalueren en vergelijken.
Het nieuwe initiatief, genaamd de AI Energy Score, is ontwikkeld met Hugging Face, Cohere en Carnegie Mellon University. Het moet een gestandaardiseerd kader bieden voor het beoordelen van de efficiëntie van AI-modellen. Daarnaast zal het meer transparantie creëren over de impact van AI-technologie, aldus Salesforce.
De AI Energy Score is ontworpen om de voorkeur in de markt te stimuleren voor energiezuinige AI-modellen en de duurzame ontwikkeling in dit veld te bevorderen door middel van gestandaardiseerde energielabels. Deze labels verplichten AI-ontwikkelaars om gegevens over het energieverbruik van hun modellen te meten en openbaar te maken.
AI Action Summit
Salesforce presenteerd de AI Energy Score tijdens de AI Action Summit in Frankrijk, waar beleidsmakers uit meer dan honderd landen, naast vertegenwoordigers uit de private sector en het maatschappelijk middenveld, aanwezig waren. Salesforce is de eerste AI-modelontwikkelaar die de energie-efficiëntie van zijn eigen modellen openbaar maakt, waaronder xGen, xLAM, SF-TextBase en SF-TextSum.
De Salesforce AI Energy Score biedt een openbaar leaderboard met beoordelingen van meer dan tweehonderd AI-modellen op basis van tien veelvoorkomende AI-taken, zoals tekst- en beeldgeneratie. Ontwikkelaars kunnen hun modellen indienen voor evaluatie, zowel open source als eigendomsmodellen komen in aanmerking. Daarnaast maakt een speciaal label het eenvoudig voor gebruikers om energie-efficiënte AI-modellen te herkennen. Het label, dat modellen beoordeelt op een schaal van één tot vijf sterren, kan door ontwikkelaars gebruikt worden om de energie-efficiëntiescore van hun modellen te tonen.
Suzanne DiBianca, Chief Impact Officer van Salesforce, benadrukte het belang van dit initiatief: “Het verminderen van het energieverbruik van AI verlaagt de operationele kosten, optimaliseert de infrastructuur en versterkt de duurzaamheid en winstgevendheid op lange termijn. We zijn er trots op samen te werken met leiders in de industrie om een transparanter AI-ecosysteem te bouwen.”