Veel managers willen AI inzetten voor versnelde bedrijfsacties op het gebied van duurzaamheid, zo ziet Salesforce.
Duurzaamheidsprofessionals worstelen volgens Salesforce met het balanceren van de positieve en negatieve aspecten van de implementatie van kunstmatige intelligentie (AI) binnen hun bedrijven op het gebied van klimaat- en duurzaamheidsinitiatieven.
Velen maken zich zorgen over de milieu-impact van de nieuwe technologie, terwijl ze ook voordelen verwachten, variërend van het vermogen van AI om inspanningen op het gebied van supplychainbeheer te ondersteunen tot ESG-rapportage en naleving van regelgeving, volgens een nieuwe enquête van CRM-oplossingenprovider Salesforce.
Dubbel-anoniem
Voor de studie heeft Salesforce een dubbel-anonieme enquête uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksdata- en analysetechnologiegroep YouGov. De enquête omvatte meer dan 450 duurzaamheidsprofessionals bij bedrijven in verschillende sectoren in de VS, Canada en het VK.
De enquête komt op een moment dat de snelle groei van AI door bedrijven wereldwijd dreigt de inspanningen om de CO2-uitstoot te verminderen uit te dagen. Het IEA schat dat het energieverbruik van AI-gestuurde datacenters tegen 2026 zou kunnen verdubbelen. Verschillende technologische giganten, waaronder Microsoft, Google en Amazon, hebben de afgelopen weken toenemende energiebehoeften benadrukt om de AI-gedreven groei in datacenters te kunnen bijbenen, wat een belangrijke uitdaging vormt voor hun CO2-doelstellingen.
Negatieve impact AI
Uit de studie bleek dat bijna 4 op de 10 respondenten zich zorgen maken dat AI een negatieve impact zal hebben op de duurzaamheidsinspanningen van hun organisaties. 65 procent was het erover eens dat hun bedrijf de voordelen van AI moet afwegen tegen de milieukosten ervan, en 81 procent gaf aan dat het verminderen van de uitstoot van AI een prioriteit is.
Tegelijkertijd blijven de meesten optimistisch over de voordelen van AI, waarbij 58 procent gelooft dat de voordelen opwegen tegen de risico’s voor het oplossen van de klimaatcrisis, en 57 procent positief is over het balanceren van de voordelen van AI met de impact op duurzaamheid.
Over het geheel genomen bleek uit de enquête dat 55 procent van de duurzaamheidsprofessionals gelooft dat de impact van AI op wereldwijde duurzaamheidsvooruitgang netto positief zal zijn.
Transformatie
Daarnaast vond de enquête dat 49 procent van de respondenten de inzet van AI in hun duurzaamheidsprogramma’s heeft verkend, waaronder 20 procent die meldde AI al te implementeren, en 29 procent die nog experimenteert met AI in hun duurzaamheidsinitiatieven. De belangrijkste manieren waarop duurzaamheidsprofessionals AI gebruiken, zijn volgens de studie het verbeteren van energie-efficiëntie, het modelleren van CO2-uitstoot en het waarborgen van naleving van milieuvoorschriften en -normen.
Van degenen die al AI gebruiken, zei bijna tweederde dat het hun duurzaamheidsprogramma’s heeft “getransformeerd”.
De enquête onderzocht ook de belangrijkste uitdagingen waarmee professionals worden geconfronteerd bij de implementatie van AI voor duurzaamheid, waarbij een gebrek aan kennis over hoe AI kan worden gebruikt bovenaan de lijst stond met 37 procent, gevolgd door een gebrek aan budget met 34 procent, en zorgen over veiligheid en privacy met 34 procent. Evenzo noemde 52 procent van de respondenten een behoefte aan verbeterde kennis en vaardigheden als factoren die teams zouden kunnen helpen beter hun duurzaamheidsdoelen te bereiken, gevolgd door training met 45 procent.