• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
Circulaire IT
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Bedrijvengids
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • C-IT community
    • Community
    • Circulaire-IT Jaarprogramma
    • Circulaire-It Congres
  • C-IT Congres
  • ePapers
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Circulaire-IT
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Bedrijvengids
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • C-IT community
    • Community
    • Circulaire-IT Jaarprogramma
    • Circulaire-It Congres
  • C-IT Congres
  • ePapers
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Circulaire-IT
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

C-IT community Super Leaderbord - CIT (1144 x 350 px)

Interview Rob Wierenga QC Centre en Jurrie Christians 4Phones

Bijdragen aan circulaire IT

28-07-2022
QC centre links Jurrie Christians rechts Rob Wierenga
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

QC Centre en 4Phones zitten in hetzelfde pand in Valkenswaard. Rob Wierenga, Business Manager Development, legt in dit artikel de business van QC Centre uit. MD Jurrie Christians vertelt over 4Phones. Circulariteit staat bij het duo hoog op de agenda.

QC centre links Jurrie Christians rechts Rob WierengaOnderdelen voor smartphones, tablets, laptops, gaming consoles en overige IT-producten komen zoals bekend vooral uit China. Daar vindt de productie plaats van de originele onderdelen, refurbished en replacement parts van uiteenlopende kwaliteit. “Onze business heeft daar alles mee te maken”, vertelt Rob. “Wij hebben in China een vestiging met ruim 25 medewerkers. Die zoeken de juiste producent voor specifieke onderdelen. Meerdere tests van de samples gaan vooraf aan een definitieve bestelling, om de kwaliteit te waarborgen. Ook bij levering wordt er getest. Wat aan onze eisen voldoet, krijgt het QC Centre-stempel en gaat dan vervolgens de boot op of het vliegtuig in richting een van de landen waar wij of onze distributeurs actief zijn.”

Maar fulfilment gaat verder dan dat. Zorg dragen dat het juiste transport wordt gekozen, wordt steeds belangrijker. Met de opgelopen vrachtprijzen loont het de moeite zendingen te bundelen. “Met QC gedragen we ons ook steeds meer als fullservice organisatie. We hebben opdrachten van bijvoorbeeld startups in Nederland die de productie hebben uitbesteed naar een bedrijf in China. Wij zorgen ervoor dat de producten in Nederland aankomen. Door de pandemie is het toch wel allemaal lastiger geworden. Ons team op locatie biedt daar uitkomst”, aldus Rob.

Ecologische footprint

Een van de redenen voor het gesprek met Rob en Jurrie is circulaire IT. Daarom krijgt Rob ook de vraag hoe dat zijn business bepaalt. Rob: “Goed kijken naar de ecologische footprint speelt een grote rol bij wat we doen met QC Centre. Duurzaamheid vereist samenwerking op en neer in de toeleveringsketen, van inkoop en productie tot verzending. QC Centre werkt alleen samen met coöperatieve leveranciers die zorgen voor een maatschappelijke maar ook ecologische toeleveringsketen. Wat ik net zei over fullservice organisatie is daar ook een voorbeeld van. Wij zorgen ervoor dat containers maximaal worden gevuld en vaak betekent dat het bundelen van bestellingen van meerdere partijen. Natuurlijk scheelt dat kosten, maar het voorkomt ook dat we halflege containers over de oceaan sturen.”

Circulariteit

De core business van het bedrijf heeft veel met circulariteit te maken. “Met onderdelen van hoge kwaliteit kunnen onze distributeurs en uiteindelijk de eindgebruiker de levensduur van devices verlengen. Bij het produceren van die onderdelen letten we ook op het gebruik van grondstoffen. Daarnaast is een deel van onze business ook gericht op het hergebruiken van bestaande onderdelen. China is een markt met een groot aanbod van dat soort onderdelen en wij hebben de mogelijkheden die ter plekke te controleren”, geeft Rob aan.

4Phones

Een van de distributeurs waar Rob zaken mee doet, is 4Phones.nl, een bedrijf dat bijna 15 jaar bestaat en het kanaal voorziet van onderdelen en accessoires voor smartphones, tablets, gaming en IT. Wereldwijd bedient het bedrijf meer dan 8.000 partners. Deze variëren in omvang van kleine zelfstandige repairshops tot retailketens met een internationale footprint.”

De link tussen beide bedrijven is het eerste punt dat Jurrie benoemt. “4Phones deed aanvankelijk ook de inkoop en import van onderdelen. Vandaar is de stap naar sourcing en fulfilment gemaakt. Dat is al snel een apart bedrijf geworden. 4Phones is gewoon één van de klanten van Rob. Ik focus me op de Europese markt. Dat doen we met kantoren in Nederland, Duitsland, Spanje, Portugal en Turkije.”

In al die landen heeft 4Phones een footprint in de markt, maar die is niet overal even groot. “Nederland loopt iets achter op de rest. Dat komt omdat dit een zeer competitieve markt is en onze focus voornamelijk internationaal gericht was. Een van de manieren waarop we gaan groeien, is door het vergroten van het portfolio.”

Accessoires

4Phones levert steeds meer telecom- en IT-accessoires. Op die manier helpt het bedrijf zijn partners met het vergroten van de omzet en de marge per klant. Dat is ook nodig want de marges op reparaties staan volgens Jurrie onder druk. “Wat we ook doen, is de scope van ons assortiment vergroten, met bijvoorbeeld onderdelen voor laptops en e-scooters. Dit is een continu proces waarmee we onze partners ondersteunen.”

Daarmee levert 4Phones een bijdrage aan het verlengen van de levensduur van steeds meer apparaten. “Alles kan langer meegaan als je maar over de juiste reserveonderdelen beschikt”, zegt Jurrie. “Ik ben ervan overtuigd dat de markt voor herstel zoals we die nu kennen de komende jaren fors gaat veranderen. De zelfstandige repairshop die een kapot scherm vervangt, blijft bestaan. Maar als ik naar Spanje kijk, zie ik dat we daar leveren aan een nieuw soort winkels die zich richten op herstel en onderhoud van alles met een stekker dat geen standaard wit- of bruingoed is. Dat model kan ook hier voet aan de grond krijgen. Als dat aanbod er is, kunnen consumenten en bedrijven veel langer doen met elektronica.”

Gezonde business

Die partijen wil 4Phones uiteraard gaan beleveren en leren kennen. Schaalgrootte (lees: volume-voordeel) speelt hierbij een belangrijke rol. De vervangende onderdelen die daarvoor nodig zijn, kan het in opdracht geven bij QC Centre. “Apart van elkaar, maar ook gezamenlijk maken we zo gezonde business voor het kanaal mogelijk. Business die ook nog eens perfect past in het beleid naar meer circulariteit,” besluit Rob.

Meer weten over QC Centre? Neem dan contact op met Rob Wierenga via rob@qc-centre.com of bel naar 06 229 742 48. Voor meer informatie over 4Phones mail je Jurrie Christians op jurrie@4phones.eu of bel 06 240 959 23.

 

(Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 3)

Tags: accessoiresCirculairITchannelPRo Magazine

Gerelateerde Berichten

geld

Plannen FTC voor verder oprekken Right to Repair

2022/10/24
Daan CTC IT Solutions

CTC IT Solutions: ‘Hardware afvoeren vraagt om specialist’

2022/10/04
Volgend bericht
Overname iRent

IRENT wordt onderdeel van de Circular IT Group

Aankomende events

E-Waste World 2023

27-06-2023 @ 09:00 , meer

Circulaire-IT Community Netwerkevent #3

19-09-2023 - 17:00

IT4Kids 10 jaar

30-09-2023 - 22:00

Jaarcongres Circulaire-IT 2023

14-11-2023 - 17:00
View All Events
Bekijk alle evenementen

Circulaire-IT Vacatures

IT4Kids – Vacature Partnership Manager Zakelijke Markt

door Michiel van Blommestein
21-04-2023
0

SiSo: Accountmanager Remarketing

door Michiel van Blommestein
18-01-2023
0

CIT Community

Fairphone Business Development Manager (Business-to-business focus)

door Michiel van Blommestein
06-01-2023
0

Bekijk alle vacatures

Circulaire-IT is onderdeel van ITChannelPro, hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
ITchannelPRO
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over Circulaire-IT

  • Over Circulaire-IT
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Aanmelden bedrijvengids
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

0653 510 690
info@circulaire-it.nl

Circulaire-IT is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 Circulaire IT - webdesign Yeps.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Circulair Algemeen
  • Evenementen
  • Bedrijvengids
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • C-IT community
    • Community
    • Circulaire-It Congres
  • ePaper
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 Circulaire IT - webdesign Yeps.

Hallo lezer, onze website maakt gebruik van cookies. Waarom we dat doen? Deze cookies zijn nodig om de site zo goed mogelijk te laten functioneren én zodat we je kunnen voorzien van informatie en advertenties die bij jouw interesses passen. Door verder te klikken op onze website, accepteer je de cookies en vergelijkbare technieken.

Privacyoverzicht

Bepaal welke cookies u wilt toestaan.
U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

MEER INFORMATIE OVER DE COOKIES DIE WE GEBRUIKEN.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

Cookies instellen
Technisch noodzakelijke of functionele cookies: deze cookies houden anoniem statistieken bij en zijn vereist voor het optimaal functioneren van onze website. Zonder deze cookies kan de werking van de website niet worden gegarandeerd, om deze reden kun je deze cookies ook niet weigeren. Je kunt de cookies eventueel wel verwijderen in je browserinstellingen.

Analytische cookies: deze cookies verzamelen informatie over jouw gedrag op onze website, maar gebruiken we bijvoorbeeld ook om bezoekersstatistieken bij te houden. Deze informatie helpt ons om onze websitebezoekers beter te begrijpen, waardoor we de website continue kunnen optimaliseren.

Tracking cookies: deze worden gebruikt voor het verzamelen van surfinformatie. Bijvoorbeeld door mogelijke interesse tijdens het gebruik van de website te volgen. Door middel van tracking cookies kunnen netwerken informatie verzamelen welke advertenties al zijn bezocht en naar welke specifiek is verder gekeken.

Third-party cookie/advertentie cookie: advertentiecookies brengen je surfgedrag in kaart voor advertentienetwerken. Door middel van deze cookies kunnen deze netwerken je advertenties aanbieden die aansluiten bij jouw interesses. Ook voorkomen deze cookies dat dezelfde advertentie niet meerdere mailen aan dezelfde gebruiker wordt getoond. [LinkedIn cookies, Facebook cookies, Salesfeed cookies, Hotjar]

Strikt noodzakelijke cookies

Strikt noodzakelijke cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies slaan geen persoonsgegevens op. Deze cookies zorgen er bijvoorbeeld voor dat de inhoud van de website snel geladen wordt en dat wij jou essentiële beveiligingsmaatregelen kunnen bieden.

Deze cookies kan je niet uitschakelen.

Analytische cookies

Deze site gebruikt Google Analytics om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.

Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.

Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!

Privacyvbeleid

Meer informatie over ons Cookiebeleid