Productiviteit en winstgevendheid worden door CEO’s geïdentificeerd als hun topprioriteit, maar ze wijzen duurzaamheid aan als hun grootste uitdaging, zo staat in het rapport Decision-making in the Age of AI door IBM.
Duurzaamheid is volgens het rapport een onderwerp dat steeds meer aandacht krijgt, met ongeveer de helft van de CEO’s en hun uitvoerende teams die hun beloningen koppelen aan duurzaamheidsdoelen, een aanzienlijke stijging ten opzichte van een jaar geleden, toen dat cijfer slechts 15 procent was. Tegelijkertijd ziet 42 procent duurzaamheid als de grootste uitdaging, gevolgd door cybersecurity (32 procent).
Integratie
Dat is logisch. Het integreren van duurzaamheid in de kernactiviteiten van een bedrijf vereist een diepgaande inzet en betrokkenheid van de CEO en het leiderschapsteam. Het is niet voldoende om alleen maar woorden te gebruiken, het moet een daadwerkelijke verandering zijn die wordt weerspiegeld in de bedrijfscultuur, de strategie en de dagelijkse besluitvorming, zo schrijven de opstellers van het rapport. Een holistische benadering van duurzaamheid, waarbij milieuvraagstukken, sociale impact en governance worden geïntegreerd, is essentieel om echte vooruitgang te boeken.
In de sectie van Decision-making in the Age of AI komen enkele klanten van IBM aan het woord. “Voor ons is duurzaamheid altijd al een basisvoorwaarde geweest en dat is het nog steeds: als je niet geloofwaardig bent als een merk dat zich uitsluitend richt op elektrische voertuigen, zullen klanten je niet kiezen,” zegt bijvoorbeeld een vertegenwoordiger van smart Europe. Het CEO-onderzoek uit 2022 heeft volgens IBM al aangetoond dat CEO’s die hun duurzaamheidsstrategie in lijn brengen met hun digitale transformatie een omzetgroei tot 41 procent hoger rapporteerden dan degenen die dat niet deden.
Niet-behaalde doelen
Ondanks dat 95 procent van de bedrijven operationele ESG-doelstellingen heeft, heeft slechts 10 procent significante vooruitgang geboekt in het behalen ervan, zo gaat Decision-making in the Age of AI verder. “Ik denk niet dat er een organisatie is die zal zeggen dat duurzaamheid niet belangrijk is,” citeert IBM iemand van CaixaBank. “Het eerste onderscheid dat moet worden gemaakt, is wie er alleen maar over praat en wie er echt in gelooft. De CEO kan een hele reeks mooie dingen zeggen, maar de realiteit is vaak dat het niet verankerd is in de bedrijfsvoering.”