Reinier Hendriks, de CEO van Fairphone, wil uiteindelijk de prijs van de toestellen terugbrengen naar een bedrag waarbij duurzaamheid voor iedereen bereikbaar is.
Dat heeft Reinier gezegd in een interview met het Duitse Handelsblatt. Het Nederlandse bedrijf dat bekend staat om zijn focus op modulariteit, repareerbaarheid en duurzaamheid, heeft grote plannen onder leiding van de nieuwe CEO. Reinier benadrukt het belang van het begrijpen van de klant in elke industrie en ziet zijn rol als cruciaal voor het succes van Fairphone. “In dit bedrijf draait het om omvang, kosten en innovatie”, zegt hij. Om deze reden streeft het bedrijf ernaar om zijn marktaandeel te vergroten en zijn invloed in de branche te versterken.
Kostenverlaging
Een van de strategieën om dit te bereiken is het verlagen van de prijs van Fairphone-toestellen. Hendriks wil uiteindelijk op termijn een prijspunt bereiken waar het volume van de markt is. Daarvoor wil Reinier de banden aanhalen met grote spelers als Google en Qualcomm.
Naast het verlagen van de prijs, heeft Fairphone ook plannen om uit te breiden naar nieuwe markten. Het bedrijf zal dit jaar worden gelanceerd in 23 extra markten, met Oostenrijk en Zwitserland als eerste stappen. Fairphone zoekt ook naar een verkooppartner voor het Verenigd Koninkrijk. In een interview met Circulaire-IT.nl vorig jaar gaf commercieel directeur Corné le Clercq al aan dat de banden met het indirecte saleskanaal sterk wordt uitgebreid.
Naamsbekendheid
Reinier erkent tegenover Handelsblatt dat het huidige model van Fairphone slechts ongeveer 80 procent van de behoeften van de klant vervult, wat niet genoeg is om een significant aantal consumenten aan te trekken. Het bedrijf heeft al een unieke positie in de smartphonemarkt. Maar Reinier benadrukt dat er meer moet worden gedaan om de boodschap van Fairphone over te brengen. Een team werkt momenteel aan het vereenvoudigen van het verhaal van Fairphone en het benutten van nieuwe marketingkanalen om de bekendheid van het merk te vergroten.