Fairphone is een internationale marketingcampagne gestart als onderdeel van de nieuwe huisstijl, om zo een breder publiek te bereiken.
De nieuwe campagne, ontwikkeld in samenwerking met het Nederlandse creatieve bureau Fitzroy, introduceert de pay-off: ‘Fairphone. The One That Lasts’. Een centraal element in de campagne is “Mobi”, een robot die het wereldwijde probleem van elektronisch afval symboliseert. De robot verzamelt kapotte apparaten, een verwijzing naar de korte levensduur van veel smartphones, in tegenstelling tot Fairphone-modellen die langer meegaan door vervangbare onderdelen zoals schermen en batterijen.
Rebranding
Fairphone heeft eerder een vernieuwde visuele identiteit gelanceerd. Die bestaat uit frisse kleuren en groene accenten, waarmee het merk zijn focus op duurzaamheid benadrukt. Het nieuwe logo weerspiegelt een eenvoudige, slimme en zelfverzekerde merkpersoonlijkheid, met een combinatie van organische vormen en geometrische elementen die de precisie en innovatie van Fairphone onderstrepen.
Jan Blaffert, Brand Lead bij Fairphone, licht toe: “Bij Fairphone zeggen we altijd: als je het niet kunt openen, bezit je het niet. Met Fairphone kun je je apparaat openen, onderdelen gemakkelijk vervangen en zo langer gebruiken. De nieuwe identiteit en campagne sluiten perfect aan bij onze missie om innovatieve, lang meegaande technologie voor iedereen toegankelijk te maken.”
De campagne wordt uitgerold in Nederland en Duitsland en is tot stand gekomen in samenwerking met diverse creatieve bureaus. Artbox was verantwoordelijk voor de CGI-productie van Mobi, terwijl De Nieuwe Zaak en Extrafazant de sociale en online middelen hebben ontwikkeld.