• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
Circulaire IT
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Bedrijvengids
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • C-IT community
    • Community
    • Circulaire-IT Jaarprogramma
  • C-IT Congres
    • Jaarcongres Circulaire-IT 2024 (NL)
  • ePapers
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Circulaire-IT
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Bedrijvengids
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • C-IT community
    • Community
    • Circulaire-IT Jaarprogramma
  • C-IT Congres
    • Jaarcongres Circulaire-IT 2024 (NL)
  • ePapers
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Circulaire-IT
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

CIT-community CIT - 1144x317

Europees Parlement stemt massaal in met Right to Repair

23-04-2024
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Het Europees Parlement heeft de richtlijn aangenomen over Right to Repair. Dat zijn nieuwe regels die de verplichtingen van producenten rond reparatie en de rechten van gebruikers moeten verduidelijken.

Right to RepairUiteindelijk stemden 584 europarlementariërs voor de maatregel, met 3 stemmen tegen en veertien onthoudingen. De nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat fabrikanten tijdige en kosteneffectieve reparatiediensten leveren. Ook moeten ze consumenten informeren over hun rechten als het gaat om reparatie.

Producten die onder garantie worden gerepareerd, moeten een extra verlenging krijgen van één jaar van de wettelijke garantie. Dat moet gebruikers stimuleren om voor reparatie te kiezen in plaats van vervanging.

Reparatie ook na garantie

Ook nadat de wettelijke garantie is verlopen, zijn fabrikanten verplicht om producten te repareren die technisch gezien nog te repareren zijn. Deze regels gelden ook voor smartphones. De lijst met productcategorieën kan in de loop van de tijd worden uitgebreid.

Consumenten kunnen ook een vervangend apparaat lenen tijdens de reparatie. Als dit niet mogelijk is, moeten ze toegang krijgen tot een refurbished alternatief.

Europees Online Platform

Een Europees informatieformulier moet consumenten helpen reparatiediensten te beoordelen en te vergelijken. Dit met vermelding van de aard van het defect, prijs en duur van de reparatie. Om het reparatieproces te vergemakkelijken, zet de EU een Europees online platform op met nationale secties. Zo kunnen gebruikers eenvoudig lokale reparatiewinkels, verkopers van refurbished producten, opkopers van defecte items of door de gemeenschap geleide reparatie-initiatieven, zoals reparatiecafés, vinden.

De regels moeten de EU-reparatiemarkt te versterken en de reparatiekosten voor consumenten verlagen. Fabrikanten moeten reserveonderdelen en gereedschappen tegen een redelijke prijs leveren. Ze mogen geen contractuele clausules, hardware- of softwaretechnieken inzetten die reparaties belemmeren. In het bijzonder kunnen ze het gebruik van tweedehands of 3D-geprinte reserveonderdelen door onafhankelijke reparateurs niet belemmeren. Producenten mogen ook niet weigeren een product te repareren op alleen om economische gronden, of omdat het eerder door iemand anders is gerepareerd.

Betaalbare reparatie

Om reparaties betaalbaarder te maken, moet elk lidstaat minstens één maatregel implementeren om reparatie te bevorderen, zoals reparatievouchers en fondsen, het uitvoeren van informatieve campagnes, het aanbieden van reparatiecursussen of ondersteuning voor door de gemeenschap geleide reparatieruimtes.

“Het recht van consumenten om producten te repareren wordt nu werkelijkheid”, zegt René Repasi van de Europese sociaaldemocraten. “Het zal gemakkelijker en goedkoper zijn om te repareren in plaats van nieuwe, dure items te kopen. Dit is een belangrijke prestatie voor het Parlement en haar inzet om consumenten te versterken in de strijd tegen klimaatverandering. De nieuwe wetgeving verlengt wettelijke garanties met 12 maanden bij reparatie, biedt betere toegang tot reserveonderdelen en zorgt voor gemakkelijkere, goedkopere en snellere reparaties.”

Nadat de richtlijn formeel is goedgekeurd door de Europese Raad en is gepubliceerd in het EU-Publicatieblad, hebben lidstaten 24 maanden de tijd om deze om te zetten in nationale wetgeving.

Tags: EUreparatieright to repairwetgeving

Gerelateerde Berichten

Circulaire-IT_Recommerce-Group

Recommerce brengt Legal Guide uit voor resellers, reparateurs en refurbishers

2025/05/07

Circulaire-IT rondetafel reparatie bij Service Planet Rotterdam

2025/05/01
Volgend bericht

Community Netwerk Meeting: ESG, datacenterapparatuur en licenties centraal

Aankomende events

C-IT Jaarcongres 2025

12-12-2025 @ 09:00 , meer

C-IT Round table event – ITAD ’25

28-08-2025 - 17:00

C-IT Community Netwerkevent #3 2025

17-09-2025 - 17:00

C-IT Community Netwerkevent #2 2025

24-06-2025 - 17:00

RETECH Days Europe 2025

21-05-2025 @ 09:00 , meer
View All Events
Bekijk alle evenementen

Circulaire-IT Vacatures

CIT Community - Holland Recycling logo

Holland Recycling: Accountmanager Binnen- en Buitendienst 

door Michiel van Blommestein
08-01-2025
0

Circular IT Group: B2B Sales Specialist bij iUsed

door Michiel van Blommestein
08-01-2025
0

ThePhoneLab: Smartphone Reparatie Specialist

door Michiel van Blommestein
07-08-2024
0

Bekijk alle vacatures

Circulaire-IT is onderdeel van ITChannelPro, hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
ITchannelPRO
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over Circulaire-IT

  • Over Circulaire-IT
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Aanmelden bedrijvengids
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

0653 510 690
info@circulaire-it.nl

Circulaire-IT is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 Circulaire IT - webdesign Creating4U.

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Circulair Algemeen
  • Evenementen
  • Bedrijvengids
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • C-IT community
    • Community
    • Circulaire-It Congres
  • ePaper
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 Circulaire IT - webdesign Creating4U.