Het Europees Parlement heeft de richtlijn aangenomen over Right to Repair. Dat zijn nieuwe regels die de verplichtingen van producenten rond reparatie en de rechten van gebruikers moeten verduidelijken.
Uiteindelijk stemden 584 europarlementariërs voor de maatregel, met 3 stemmen tegen en veertien onthoudingen. De nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat fabrikanten tijdige en kosteneffectieve reparatiediensten leveren. Ook moeten ze consumenten informeren over hun rechten als het gaat om reparatie.
Producten die onder garantie worden gerepareerd, moeten een extra verlenging krijgen van één jaar van de wettelijke garantie. Dat moet gebruikers stimuleren om voor reparatie te kiezen in plaats van vervanging.
Reparatie ook na garantie
Ook nadat de wettelijke garantie is verlopen, zijn fabrikanten verplicht om producten te repareren die technisch gezien nog te repareren zijn. Deze regels gelden ook voor smartphones. De lijst met productcategorieën kan in de loop van de tijd worden uitgebreid.
Consumenten kunnen ook een vervangend apparaat lenen tijdens de reparatie. Als dit niet mogelijk is, moeten ze toegang krijgen tot een refurbished alternatief.
Europees Online Platform
Een Europees informatieformulier moet consumenten helpen reparatiediensten te beoordelen en te vergelijken. Dit met vermelding van de aard van het defect, prijs en duur van de reparatie. Om het reparatieproces te vergemakkelijken, zet de EU een Europees online platform op met nationale secties. Zo kunnen gebruikers eenvoudig lokale reparatiewinkels, verkopers van refurbished producten, opkopers van defecte items of door de gemeenschap geleide reparatie-initiatieven, zoals reparatiecafés, vinden.
De regels moeten de EU-reparatiemarkt te versterken en de reparatiekosten voor consumenten verlagen. Fabrikanten moeten reserveonderdelen en gereedschappen tegen een redelijke prijs leveren. Ze mogen geen contractuele clausules, hardware- of softwaretechnieken inzetten die reparaties belemmeren. In het bijzonder kunnen ze het gebruik van tweedehands of 3D-geprinte reserveonderdelen door onafhankelijke reparateurs niet belemmeren. Producenten mogen ook niet weigeren een product te repareren op alleen om economische gronden, of omdat het eerder door iemand anders is gerepareerd.
Betaalbare reparatie
Om reparaties betaalbaarder te maken, moet elk lidstaat minstens één maatregel implementeren om reparatie te bevorderen, zoals reparatievouchers en fondsen, het uitvoeren van informatieve campagnes, het aanbieden van reparatiecursussen of ondersteuning voor door de gemeenschap geleide reparatieruimtes.
“Het recht van consumenten om producten te repareren wordt nu werkelijkheid”, zegt René Repasi van de Europese sociaaldemocraten. “Het zal gemakkelijker en goedkoper zijn om te repareren in plaats van nieuwe, dure items te kopen. Dit is een belangrijke prestatie voor het Parlement en haar inzet om consumenten te versterken in de strijd tegen klimaatverandering. De nieuwe wetgeving verlengt wettelijke garanties met 12 maanden bij reparatie, biedt betere toegang tot reserveonderdelen en zorgt voor gemakkelijkere, goedkopere en snellere reparaties.”
Nadat de richtlijn formeel is goedgekeurd door de Europese Raad en is gepubliceerd in het EU-Publicatieblad, hebben lidstaten 24 maanden de tijd om deze om te zetten in nationale wetgeving.