Door prestaties op het gebied van duurzaamheid niet effectief te communiceren, laten grote bedrijven enorme bedragen liggen.
Dat stelt althans Brand Finance, een organisatie dat de waarde van grote bedrijven vaststelt, na onderzoek in samenwerking met CSRHub en de International Advertising Association (IAA). Het Sustainability Perceptions Index van Brand Finance is gebaseerd op een enquête onder meer dan 150.000 respondenten uit veertig landen.
In het rapport wordt de rol van duurzaamheid bij het beïnvloeden van keuzes in elke bedrijfstak beschreven, en komt de perceptie aan bod van grote merken als het gaat om duurzaamheid. Op basis van de financiële waarde van de duurzaamheidsreputatie kan volgens Brand Finance worden ingeschat hoeveel geld bedrijven mislopen als de perceptie en de daadwerkelijke prestaties niet overeenkomen.
Kloofwaarde
Apple heeft de hoogste duurzaamheidsperceptiewaarde van elk merk, namelijk 33,3 miljard dollar. Dit bedrag wordt gestuwd door de financiële omvang van Apple en de ondersteunende consumentenperceptie. Los van daadwerkelijke duurzaamheidsprestaties toont het onderzoek volgens Brand Finance aan dat consumenten er duidelijk van overtuigd zijn dat Apple zich voldoende inzet om de negatieve impact te minimaliseren, wat hen aanmoedigt om door te gaan met het kopen en bereid zijn een premie te betalen voor de producten.
Microsoft heeft de op één na hoogste totale waarde (22,7 miljard dollar), maar ook de hoogste ‘kloofwaarde’ van elk merk in de index, namelijk 3,2 miljard dollar. “Microsoft heeft uitgebreid deelgenomen aan duurzaamheidsinitiatieven, waaronder de toezegging om tegen 2030 CO2-fneutraal, waterpositief en afvalvrij te worden”, aldus de rapportsaankondiging. “Toch is de communicatie van deze toewijding en vooruitgang enigszins ingetogen geweest. De implicatie hiervan is dat met een gecoördineerde inspanning om zijn duurzaamheidsprestaties effectiever te communiceren, Microsoft meer dan 3 miljard dollar aan waarde kan toevoegen voor aandeelhouders.”
Microsoft staat niet alleen in het laten liggen van waarde op deze manier – 85 merken hebben een positieve ‘kloofwaarde’ van meer dan100 miljoen dollar, wat in totaal 25 miljard dollar bedraagt.