Back Market gaat meer partnerschappen en opties voor premium bieden zodat refurbished meer in zwang raakt in de markt.
Back Market heeft de afgelopen tien jaar een aanzienlijk deel van de tweedehandsmarkt voor elektronica weten te veroveren. Tot nu toe heeft het bedrijf 30 miljoen refurbished apparaten verkocht aan 15 miljoen klanten, zo meldt het bedrijf recent. Ondanks deze successen kampt het soms met een beperkte voorraad, afhankelijk van de beschikbaarheid bij de 1.800 partners waarmee het samenwerkt.
Back Market Premium
Volgens CEO Thibaud Hug de Larauze wil Back Market het aantal samenwerkingen met leveranciers van A-merken uitbreiden. Om de kwaliteit van refurbished apparaten te verbeteren, introduceert Back Market daarnaast een nieuwe “premium”-categorie. Back Market repareert deze uitsluitend met officiële onderdelen. Dat moet voor een hogere betrouwbaarheid zorgen. Back Market Premium moet ook het vertrouwen van consumenten in refurbished apparaten vergroten. Momenteel ligt het defectpercentage bij Back Market op 4 procent, wat betekent dat één op de 25 telefoons niet naar verwachting werkt.
Business
Back Market verwacht dit jaar voor het eerst winstgevend te worden in Europa. Een belangrijke mijlpaal voor het bedrijf. Niet langer ligt de focus op het zijn van een impactbedrijf gericht op duurzaamheid. De verschuiving naar winstgevendheid, gecombineerd met de groeiende vraag naar refurbished apparaten, laat zien dat deze markt volwassen begint te worden, met name in Europa. Het bedrijf kijkt nu naar verdere uitbreiding, onder andere in de Verenigde Staten.
Met de verplichting binnen de Europese Unie dat fabrikanten vanaf juni 2025 reserveonderdelen beschikbaar moeten stellen, ziet Back Market volop kansen om de markt voor refurbished smartphones verder uit te breiden.