Uit onderzoek van het Belgische journalistieke platform Apache blijkt dat de Antwerpse haven een belangrijke draaischijf is geworden voor de illegale export van afgedankte elektrische en elektronische apparaten.
Negen op de tien gecontroleerde transporten in 2023 voldeden volgens het artikel niet aan de Europese exportregels voor afval, met onder meer gestolen auto’s en gevaarlijke elektronica in de zendingen.
Geen controlecapaciteit
Het merendeel van dit afval komt uit Duitsland en Frankrijk en wordt via Antwerpen verscheept naar lage-inkomenslanden. Denk aan Nigeria, Senegal en Guinee. De inspectiediensten houden sinds 2022 de afvalstromen strenger in de gaten. Maar de controlecapaciteit blijft beperkt. Slechts zes personen zijn verantwoordelijk voor het toezicht op deze illegale export. Criminele inmenging wordt daarbij niet uitgesloten, aldus woordvoerder Ann Heylens van het Departement Omgeving tegenover Apache.
Ondanks Europese regelgeving, die in 2025 verder wordt aangescherpt, weten handelaren misbruik te maken van zwakke plekken in het systeem. Denk aan het gebruik van valse testcertificaten en verkeerde douanecodes om inspecties te omzeilen.
Het probleem van e-waste is wereldwijd groeiende, met ernstige milieugevolgen in de landen waar het afval terechtkomt.