Refurbished smartphones winnen terrein in Europa en worden steeds vaker gezien als een aantrekkelijk alternatief, ziet Vodafone Duitsland.
Het onderzoek Refurbished in plaats van nieuw: de tweede kans voor de smartphone (Refurbished statt neu: Die zweite Chance fürs Smartphone) laat zien dat 85 procent van de Europeanen bekend is met refurbished aanbiedingen. Vooral bij smartphones is het bewustzijn hoog: gemiddeld kent 67 procent van de respondenten dit concept. Toch loopt het daadwerkelijke gebruik nog achter. Slechts 30 procent van de ondervraagden heeft al eens een refurbished smartphone gekocht. Frankrijk loopt voorop met 38 procent, terwijl Duitsland met 25 procent achterblijft.
Loyaliteit
Wie eenmaal kiest voor een refurbished toestel, blijft vaak loyaal. Van de gebruikers geeft 81 procent aan ook de volgende keer weer voor een opgeknapt toestel te gaan. Volgens de onderzoekers laat dit zien dat de markt in de lift zit en kansen biedt voor zowel bedrijven als beleidsmakers. “Refurbished aanbiedingen zijn geen nichethema meer”, benadrukken de onderzoekers van de onderzoekstak van Vodafone.
Het onderzoek laat zien dat vooral generatieverschillen bepalend zijn voor het aankoopgedrag. Zo koopt Gen Z met 37 procent twee keer zo vaak een refurbished smartphone als de Babyboomers met 18 procent. Jongere gebruikers laten hun toestel ook vaker repareren. Een derde van Gen Z heeft dat al eens gedaan, tegenover slechts 8 procent van de oudere generatie. Toch blijft de gebruiksduur van smartphones relatief kort. De meeste toestellen worden na twee jaar vervangen, hoewel oudere gebruikers ze vaak langer behouden.
Heel veel in lades
Een groot knelpunt is het groeiende aantal ongebruikte smartphones. Meer dan de helft van de mensen bewaart hun oude toestel in een lade of als reserve. Dat maakt duidelijk dat er nog veel te winnen is bij inzameling en hergebruik.
Maatregelen om de circulaire economie te stimuleren worden breed gesteund. Populair zijn onder meer financiële prikkels zoals een reparatiebonus en diensten die veiligheid bieden bij doorverkoop, zoals dataverwijdering. Gebruikers van refurbished toestellen blijken beter bekend met deze initiatieven dan mensen die altijd nieuw kopen.