Volgens de Digital Leaders Study van BearingPoint zijn KPN, VodafoneZiggo en Odido koplopers op het gebied van duurzaamheid in de Nederlandse telecomsector.
Het onderzoek, waarin 86 bedrijven uit 13 sectoren werden geanalyseerd, laat zien dat de telecomsector aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt dankzij gerichte investeringen in digitale marketing en duurzame bedrijfsmodellen. Odido komt hierbij als winnaar naar voren binnen de sector.
Duurzaamheid steeds prominenter
Duurzaamheid speelt volgens BearingPoint een steeds prominentere rol in de digitale strategieën van bedrijven. Met name Generatie Z en millennials verwachten dat bedrijven verantwoordelijkheid nemen op dit vlak, en dat dit verder gaat dan alleen het naleven van nieuwe wetgeving, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). KPN, VodafoneZiggo en Odido hebben duurzaamheid dan ook actief geïntegreerd in hun digitale klantbenadering.
Zo richt Odido zich op het creëren van duurzame impact door middel van toegankelijke recyclingprogramma’s en educatie over milieubewuste keuzes, waarbij digitale marketing klanten stimuleert om bewuster om te gaan met elektronica. KPN zet zich in voor een volledig circulair bedrijfsmodel en moedigt consumenten aan oude telefoons en modems te recyclen. Via digitale platforms communiceert KPN duidelijk over zijn duurzaamheidsdoelen, waardoor klanten goed geïnformeerde keuzes kunnen maken. VodafoneZiggo zet sterk in op energie-efficiëntie en een circulaire economie. Door onder andere apparatuur te hergebruiken en datacenters te verduurzamen, verkleint Vodafone zijn ecologische voetafdruk. Bovendien maken kunstmatige intelligentie en slimme technologieën de klantbeleving efficiënter en helpen ze energieverspilling te voorkomen.
Abonnementsvormen
Volgens de Digital Leaders Study versterken digitale transformatie en duurzaamheid elkaar binnen de telecomsector. Naast investeringen in kunstmatige intelligentie en gepersonaliseerde klantreizen, gebruiken bedrijven deze technologieën ook om hun duurzaamheidsdoelen te realiseren.
BearingPoint adviseert telecombedrijven om zich in de komende jaren te richten trends als AI-gestuurde chatbots en fysieke servicepunten verminderen, duurzame bezorgopties en online selfserviceplatforms die de uitstoot van CO2 helpen verminderen, en circulaire abonnementsvormen waarbij oude apparatuur wordt hergebruikt en gerepareerd.