Orange heeft in België een nieuwe webshop voor refurbished smartphones geopend in samenwerking met Recommerce.
Het platform moet het assortiment van refurbished toestellen van Orange in België versterken en meer dan 8.500 modellen aanbieden. Het moet bijdragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot bij Orange. De apparaten hebben een garantie van twee jaar. De logistieke ondersteuning is in handen van Recommerce.
De vier Re’s
De verkoop van refurbished smartphones door Orange met Recommerce is een aanvulling op het “Re-programma” dat Orange Belgium in 2022 introduceerde. Het is gebaseerd op de ‘vier Re’s’: Reparatie, Recycle en Retour. In België blijven volgens de twee partijen meer dan 3 miljoen smartphones ongebruikt. In 2023 verzamelde Orange Belgium 37.000 mobiele apparaten en verkocht 13.500 refurbished telefoons als onderdeel van het Re-programma. Gemiddeld vermijdt een refurbished smartphone de uitstoot van 50 kg CO2, aldus Orange Belgium en Recommerce. Ook doneert de operator voor elk ingezameld apparaat 2 euro aan het Natagora/Natuurpunt milieubeschermingsprogramma, dat bomen en heggen plant in België.
“Al 15 jaar is onze missie om een facilitator van de circulaire economie te zijn en samen te werken met betrokken stakeholders zoals Orange, met wie we dezelfde doelen en waarden delen om samen onze ecologische voetafdruk te verkleinen”, zegt Lars Christensen, Managing Director Benelux & Oost-Europa bij Recommerce. “We geloven echt dat deze nieuwe samenwerking zal aantonen dat technologie en duurzaamheid, met diverse actoren, hand in hand moeten gaan.”
Isabelle Vanden Eede, Chief Communication, Brand and CSR Officer bij Orange Belgium: “Bij Orange Belgium en in onze Leid de Toekomst strategie hebben we duidelijke en precieze milieu-doelstellingen waar we ons aan verbinden. Ons doel is om onze CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen en tegen 2040 een Net Zero Carbon status te bereiken. We geven veel om onze klanten en de planeet en proberen een zo verantwoord mogelijk bedrijf te zijn door onze ecologische voetafdruk en die van de telefoons van onze klanten zoveel mogelijk te verkleinen.”