Joe Marion, de president van de Association of Service, Communication, Data, and ITAD Providers (ASCDI) sprak tijdens het Jaarcongres Circulaire-IT over de strijd tussen fabrikanten en verkopers en Right to Repair.
De ASCDI is een non-profitorganisatie gevestigd in de Verenigde Staten en heeft leden over de hele wereld. Joe benadrukt dat ASCDI zich al vele jaren richt op resellers en ITADs. De organisatie voorziet haar leden van informatie, doet lobbywerk in zowel de VS als Europa en publiceert over haar leden en ethiek, volgens Joe een essentieel onderdeel.
“If you know your history, then you will know where you’re coming from”, zo citeert hij Bob Marley, alvorens hij zijn eigen geschiedenis deelt. Daarbij benadrukt Joe de eeuwenoude rivaliteit tussen fabrikanten en verkopers, waarbij fabrikanten gericht zijn op produceren, verkopen en vernietigen, terwijl verkopers de ontbrekende delen in het proces – reparatie en doorverkoop – invullen. Hij verwijst naar gevallen uit 1886, 1908 en een recenter voorbeeld uit 2013, waarbij het recht op doorverkoop van producten ter discussie stond en hoe het rechtssysteem uiteindelijk voor de doorverkoper koos. Er was een student uit Thailand genaamd Supat Kurchin”, vertelt Joe over het voorbeeld uit 2013. “Supat vond uit dat zijn studieboeken duurder waren om direct van Wiley & Sons te kopen. Dus begon hij deze boeken op eBay te kopen. Dat waren eerst honderden, toe duizenden boeken. Hij verkocht ze voor ongeveer een miljoen dollar op eBay.” De uitgever stapte naar de rechtbank, en uiteindelijk won Supat het geschil bij het Hooggerechtshof.
Ethiek in de branche
Joe legt uit dat ethiek een belangrijk onderdeel is van ASCDI. Waar in het verleden ethische codes gerelateerd waren aan transacties, zijn ze nu meer gericht op IT-aspecten, zoals verantwoordelijkheid bij het refurbishen van apparatuur en het adequaat wissen van data op harde schijven. Hij benadrukt dat iedereen – ongeacht of ze lid zijn van ASCDI – ethische verantwoordelijkheid kunnen aankaarten bij hen als ze vinden dat een bedrijf niet aan deze ethische normen voldoet. “Iedereen kan verantwoording opeisen”, zegt hij. “Je hoeft geen lid te zijn van ASCII, je kunt een niet-lid zijn, je kunt een eindgebruiker zijn, iedereen kan bij ons terecht om verantwoording af te dwingen als ze vinden dat een IT-bedrijf deze niet neemt.”
Verder sprak Joe over lopende kwesties in de branche, zoals Right to Repair in zowel de VS als Europa, de toenemende regulering rondom e-waste en het streven naar transparantie via digitale productpaspoorten. Hij benadrukt het belang van deelname aan organisaties om deze kwesties aan te pakken en zich voor te bereiden op toekomstige uitdagingen.
Joe eindigt met het bespreken van toekomstige initiatieven van ASCDI, zoals betrokkenheid bij de ontwikkeling van een Europees productpaspoort met KEEP Electronics in Zweden en Obata in de VS, met als doel meer transparantie te brengen in de hele levenscyclus van elektronische apparatuur.