Het onderzoeksproject The Good Lobby Tracker is ontwikkeld door Alberto Alemanno (Professor of Law, HEC Paris | Founder, The Good Lobby | Young Global Leader, World Economic Forum) en ondersteund door de Porticus Foundation, is ontworpen om investeerders, toezichthouders en andere belanghebbenden te helpen bij het identificeren van de best practices bij het beoordelen van de politieke invloed van bedrijven. Het toont aan dat ondanks alles de openbaarmaking van politieke activiteiten een zwak punt blijft in ESG-rapportages.
Toch groeit het engagement voor duurzame lobbypraktijken als de nieuwe grens in duurzaamheidsrapportage, en daar moeten normen op worden aangepast.
De Good Lobby Tracker beoordeelt ’s werelds grootste ESG-gegevens– en ratingproviders en andere initiatieven op basis van de kwaliteit van de politieke activiteitsgegevens die ze over bedrijven verzamelen. De Tracker publiceert ook individuele scorecards voor 26 normen en initiatieven, gebaseerd op een reeks indicatoren ontwikkeld door The Good Lobby, die regelmatig zullen worden bijgewerkt in reactie op ontwikkelende best practices.
Na een beoordeling van alle belangrijke initiatieven voor bedrijfspolitieke verantwoordelijkheid heeft de Tracker-beoordelingsmethode meer dan dertig opkomende best practices in dit domein geïdentificeerd en deze verdeeld over acht verschillende categorieën. Na alle bestaande initiatieven te hebben beoordeeld tegen deze opkomende praktijken, beoordeelt de Tracker elk initiatief om licht te werpen op de kwaliteit en de hoeveelheid gegevens over bedrijfspolitieke activiteiten die door elk van hen zijn verzameld en beoordeeld.
“Wat opvalt, is dat niet alleen aandeelhouders zich zorgen maken over bedrijfspolitieke activiteiten, maar ook werknemers en bedrijfsstrategen”, aldus de introductie tekst van het eerste rapport. “Het blijkt dat ongeveer 30% van de totale bedrijfswinsten in alle sectoren afhankelijk is van politieke en regelgevende factoren. Medewerkers begrijpen de enorme invloed van bedrijfspolitieke activiteiten op de bedrijfsresultaten.
Maar het gaat verder dan financiële impact. Marketeers zien politieke activiteiten als een belangrijke merkonderscheider in politiek geladen omgevingen en concurrerende markten. Ook compliance- en crisisteams zijn zich bewust van de reputatie- en juridische risico’s die slecht ontworpen en uitgevoerde bedrijfspolitieke activiteiten met zich meebrengen.”
Methodologie
Om de Tracker te ontwikkelen, heeft The Good Lobby de methodologieën gescreend die worden gebruikt door elke relevante norm of initiatief, in een poging opkomende beste praktijken op het gebied van bedrijfsmatige verantwoordelijkheid samen te brengen. De resulterende checklist omvat 30 indicatorvragen verdeeld over 8 analytische categorieën, en is verrijkt met aanvullende criteria ontwikkeld door The Good Lobby.
De criteria streven er volgens The Good Lobby naar de normen voor bedrijfsmatige politieke betrokkenheid te verhogen en de kwaliteit van het publieke beleidsproces te verbeteren. De analyse van bestaande initiatieven voor bedrijfsmatige politieke verantwoordelijkheid, met name die geleid door ESG-gegevens- en ratingproviders, wordt alleen wel bemoeilijkt door de gefragmenteerde en eigendomsrechten van de gebruikte methodologieën. Om dit aan te pakken, heeft het onderzoeksteam van The Good Lobby contact opgenomen met elke provider en gevraagd om toegang tot hun methodologieën voor openbaar onderzoek, om ze te kunnen beoordelen en beoordelen.
In een tweede iteratie heeft The Good Lobby elke provider de mogelijkheid geboden om de ontvangen score te beoordelen en ontbrekende informatie aan te vullen. Andere initiatieven met openbare kaders en methodologieën zijn op ad-hocbasis benaderd.
“De Tracker streeft ernaar alle eigenschappen op te sommen die een regelgeving inzake transparantie van bedrijfsmatige politiek zou moeten hebben, terwijl het elk bedrijf de kans biedt om zijn eigen bedrijfsmatige politieke activiteiten te beoordelen tegen opkomende beste praktijken,” aldus Alberto Alemanno, oprichter van The Good Lobby.