Bijna de helft van de consumenten zegt minder af te nemen van bedrijven als blijkt dat deze onnodig data opslaan in datacenters en daarmee het milieu schaden, zo blijkt uit een rondgang van databeheervendor Veritas.
Volgens de uitkomsten van de enquête, gehouden door 3Gem in elf landen verspreid over de wereld onder 13.000 particulieren, maakt 46 procent van consumenten zich zorgen over de vervuiling veroorzaakt door datacenters. Vooral de verwerking van onnodige, redundante of ‘donkere’ gegevens wordt afgekeurd.
Aandacht voor data
Daarom vindt 49 procent dat organisaties klantgegevens zou moeten verwijderen wanneer deze niet meer nodig zijn. En 59 procent vindt sowieso dat er meer aandacht moet zijn voor de negatieve impact van data op het milieu.
Tegenover de callcentermedewerkers geeft 47 procent aan dat ze bereid zijn bij een bedrijf weg te gaan als blijkt dat ze willens en wetens het milieu schaden met hun onnodige dataretentie.
“Datacenters draaien 24 uur per dag en zullen naar verwachting tegen 2030 maar liefst 8% van alle elektriciteit op aarde verbruiken”, aldus Veritas in de conclusie. “Het is gemakkelijk te vergeten dat datacenters meestal op fossiele brandstoffen draaien en ongeveer evenveel CO2 genereren als de luchtvaartindustrie. Organisaties mogen de milieueffecten van slecht gegevensbeheer niet onderschatten, zelfs als ze hun opslag uitbesteden aan publiccloudproviders.”