De halfjaarcijfers van Mobilezone, een Zwitserse MVNO, waren dinsdag reden voor een artikel op ITchannelPRO. Voor lezers van Circulaire-IT zijn die cijfers en de toelichting ook interessant, want het bedrijf schrijft ook over refurbished aanbod als onderdeel van het ESG beleid.
Mobilezone is op de Zwitserse thuismarkt actief als MVNO en wederverkoper van telefoon- en internetverbindingen. Dat doet het vanuit 126 winkels en natuurlijk online. De toelichting op de halfjaarcijfers (PDF) gaat vooral in op de lichte stijging van de omzet en een gelijkblijvende winst.
Jusit
Het bedrijf staat stil bij alle acties die het onderneemt om de omzet meer te laten stijgen. Een daarvan is het lanceren van het merk Jusit. Jusit is het label waaronder Mobilezone refurbished smartphones van Apple, Oppo en Samsung inkoopt en verkoopt.
Heel duidelijk is genoemd dat men deze markt betreedt om meer omzet bij bestaande klanten te genereren en omdat het een groeimarkt is. Het afgelopen halfjaar heeft men 7.900 refurbished toestellen van eigen klanten verkocht, de periode daarvoor waren dat er 3.500. Een behoorlijke groei dus. Het bedrijf zegt verder dat van alle smartphones die het verkocht het 7,3 procent refurbished was tegen 3,1 procent over de laatste zes maanden van 2023
Online en winkels
Jusit handelt niet uitsluitend online, maar is op 17 plekken met een eigen presence in een Mobilezone winkel aanwezig. Het aantal verkochte refurbished toestellen afgezet tegen die presence doet vermoeden dat het volume nog behoorlijk moet toenemen voordat dit onderdeel van de business winstgevend kan zijn. Mobilezone heeft trouwens 127 shops in het Alpenland, dus wat dat betreft kan de footprint van Jusit, en daarmee de zichtbaarheid en naamsbekendheid, nog behoorlijk toenemen.
Daarover staat in het bericht van Mobilzone niets geschreven. Wel staat er dat men de stap op de refurbished markt onder eigen regie ziet als invulling van het ESG beleid.