Blancco is een van de grootste leveranciers op het gebied van dataverwijdering en diagnostics. Ondanks de status als bekendste naam in de branche, rust het bedrijf niet op de lauweren. Dat kan ook niet, want Blancco moet innovatief blijven en zich continu aanpassen aan de ontwikkelingen in hardwareland. En ook de bewustwording blijft een rol spelen.
De circulaire economie was al belangrijk, en dat begint nu eindelijk door te dringen tot de ICT-branche. Maar het moet allemaal wel kwalitatief en veilig zijn, zegt Yves Gheeraert, Senior Director voor de Benelux, Frankrijk, Afrika, Zuid-Europa en Latijns-Amerika van Blancco. “We doen enorme investeringen in R&D, ook om ervoor te zorgen dat onze software goed functioneert op alle hardware. Daarvoor zijn we in continu contact met OEM’s. Zij sturen hun nieuwe laptops, zodat we kunnen bepalen of onze oplossingen compatibel zijn met de BIOS.” Pas als de laptop in de ITAD-molen terecht komt, moet de software helemaal gereed zijn, dus de tijd is er volgens Yves. “Een OEM werkt daarnaast jaren met dezelfde BIOS. Het meeste werk ontstaat dus als er nieuwe chips uitkomen.”
Twee uitdagingen
Yves benadrukt nog twee belangrijke uitdagingen in de dataverwijderingsbranche. “De eerste uitdaging is het gebrek aan bewustzijn bij sommige gebruikers, die simpelweg hun apparaten dumpen zonder zich bewust te zijn van de risico’s van dataverlies”, zegt hij. “De tweede uitdaging betreft gebruikers die wel op de hoogte zijn van dataveiligheid, maar denken dat het onmogelijk is om data volledig te verwijderen. Zij kiezen ervoor om de media door de shredder te halen, terwijl dat helemaal niet nodig hoeft te zijn.” Het materiaal dat uit de shredder komt is weliswaar tot op zekere hoogte recyclebaar, maar het leidt er wel toe dat extra schijven moeten worden geproduceerd. “Het wissen van gegevens is in veel gevallen niet eens opgenomen in het lifecycle management. Shredden levert echter heel weinig meerwaarde op en is slecht voor het milieu.”
Meer dan wipen
Bovendien heeft de opkomst van SSD’s een belangrijk bezwaar tegen het wissen van data weggenomen: traagheid door slijtage in mechanische harde schijven is verleden tijd. “SSD’s zijn ook zo robuust geworden dat ze veel langer meegaan”, zegt Yves. “Wat we blijven controleren, is of de schijf te heet wordt. Dan lassen we een afkoelpauze in.” Dat is een belangrijke horde die de wipingmarkt daarmee achter de rug heeft. Dat betekent voor klanten – voornamelijk ITAD-bedrijven – dat ze met meer volumes in wiping te maken hebben. “Blancco heeft zich naast het pure wipen toegelegd op het automatiseren van workflows, die bovendien zijn aangepast aan verschillende soorten partners”, zegt Yves. “Door middel van intelligente bedrijfsroutering kunnen ze snel en efficiënt inspelen op de specifieke behoeften van verschillende leveranciers en klanten. Een reparateur kan zo bijvoorbeeld bij inname meteen weten of het scherm stuk is of niet, en wat de status is van de batterij.”
Certificering
Maar het is één ding om een apparaat volledig klaar te maken voor de tweedehandsmarkt; het is compleet iets anders om te bewijzen dat er niet per ongeluk gevoelige data is achtergebleven. Blancco zit in de luxepositie dat hun producten als de-facto standaard worden aangehouden. Een certificering van Blancco wordt bijna overal erkend. Dat is echter geen toeval: Blancco werkt bijna vanaf het begin nauw samen met onafhankelijke onderzoekers om deze mate van betrouwbaarheid te kunnen blijven bieden. Toch hoopt Yves dat het ooit komt tot een algemene Europese certificering. Want tot nu toe moet voor iedere markt weer met plaatselijke partijen een certificering worden opgezet. “Een overkoepelend Europees certificaat zou uniformiteit en consistentie in de branche bevorderen”, zegt Yves. “Lokale certificeringen blijven wel hun relevantie behouden, want prioriteiten kunnen per land verschillen.”
De wereld van datawiping blijft aan verandering onderhevig. Dat geldt niet in de laatste plaats voor Blancco zelf, dat recent een nieuw partnerprogramma heeft opgezet. “We willen in de toekomst meer en meer via Channel laten verlopen. Hetzij distributors, resellers of verdergaande integraties. Een goed voorbeeld daarvan is onze integratie met ServiceNow”, legt Yves uit. “Dit opent de deuren voor verdere groei en innovatie binnen de organisatie.”
Meer weten over Blancco? Neem contact op met Blancco Benelux via sales.benelux@blancco.com of bel 020 2014 934.