Worldfavor heeft eerder deze maand het Anti-Greenwashing Playbook uitgegeven, een gids met do’s en don’ts bij het tegengaan van greenwashing.
Het playbook begint met een opmerking dat greenwashing helemaal niet alleen wordt gedaan door kwaadwillende grote bedrijven, maar vooral door organisaties met goede bedoelingen. Ze zijn zich er gewoon niet van bewust en weten niet hoe ze het moeten communiceren. Vaak verzandt het daardoor in het gebruik van slogans en wolligheid, wat al snel leidt tot misleiding, aldus Worldfavor. Daarbij waarschuwt de organisatie dat de wetgeving steeds strenger wordt, waardoor bedrijven die verkeerde claims maken het ook echt in hun portemonnee voelen.
Onderverdeling
Worldfavor heeft de Worldfavor Anti-Greenwashing Playbook onderverdeeld in vier hoofdstukken: een anti-greenwashing overzicht, een lijstje van do’s en don’ts, relevante wetten en richtlijnen, een sectie over de inzet van data. Termen als ‘100 procent duurzaam’ en ‘biologisch afbreekbaar’ staan bijvoorbeeld op de lijst van woorden die je niet moet gebruiken, omdat ze moeilijk aan te tonen of te vaag zijn. Concrete begrippen als ‘Corporate CO2-voetafdruk, ‘uitstoot naar Scope’ en, ja, duurzaamheid staan juist in een lijst van termen die je wél moet inzetten omdat ze redelijk goed gedefinieerd zijn.
Andere tips zijn de inzet van kwantificeerbare data in plaats van irrelevante beweringen, certificeringen van onafhankelijke derden en zelfs het apart definiëren van bepaalde begrippen, ook al lijken ze vanzelfsprekend.
Het rapport is hier te downloaden. In ITchannelPRO 3 van dit jaar is ook een apart artikel verschenen over greenwashing.