Volgens een ludiek onderzoek van Virgin Media O2 en Hubbub is de kans dat een Brit vrijwillig in een bad met bonen zit groter dan een donatie van een oude smartphone voor het goede doel.
De enquête, aangekeild met de titel ‘bean there, donated that?’ geeft daarnaast aan dat 78 procent eerder 24 uur volledig stil zou zitten. Voor wie nu vragen heeft: ja, er is een trend gaande in Groot-Brittannië om in bruine bonen te baden.
Het onderzoek moet niet zozeer de onwil van Britten illustreren om hun apparaat weg te geven, maar eerder dat ze vaak niet weten dat het kan. Meer dan 44 procent denkt ten onrechte dat goede doelen geen smartphone-donaties accepteren. Dat zou de terughoudendheid om te doneren kunnen verklaren.
Schuldgevoel
Daarnaast voelt meer dan 7 op de 10 Britten zich schuldig omdat ze niet genoeg doen om goede doelen te ondersteunen, en bijna twee derde wil graag meer positief bijdragen aan de samenleving. Ongeveer een zelfde aantal doneert aan goede doelen om zich goed te voelen door anderen te helpen, terwijl bijna de helft (48 procent) dingen zal doneren als ze weten dat het een positieve impact heeft.
Aap uit de mouw
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om promotie. Als reactie op de pandemie lanceerden Virgin Media O2 en Hubbub in 2020 het Community Calling-initiatief. Dit initiatief heeft als doel smartphones te verstrekken aan mensen die zich geen apparaten of connectiviteit kunnen veroorloven, zodat ze toegang hebben tot essentiële online diensten.
Tot op heden zijn er 20.000 apparaten gedoneerd, wat ten goede komt aan slachtoffers van huiselijk geweld, vluchtelingen en kansarme gemeenschappen. De donaties worden geleverd met gratis O2 mobiele data, verzorgd door de National Databank.
Circulaire acties
Genuine Solutions, een geaccrediteerde technologiepartner, wist voor toewijzing de data van het apparaat. Deze inspanning maakt deel uit van Virgin Media O2’s Better Connections Plan, dat consumenten aanmoedigt om deel te nemen aan 10 miljoen circulaire acties om e-waste te bestrijden.
Maar even aangenomen dat de resultaten enigszins in lijn zijn met de werkelijkheid: Nederlanders zijn waarschijnlijk niet heel anders als het gaat om de donatie van hun smartphone. Ook hier blijven verder prima smartphones vaak achter in de keukenla.