De branche voor reparaties van smartphones en andere IT-elektronica heeft het niet makkelijk, mede door producenten en ketens die volledig op ‘nieuw’ zijn ingericht.
Dertien vertegenwoordigers uit de reparatiebranche hebben in een levendige discussie van gedachten gewisseld tijdens de door LuteijnMedia georganiseerde rondetafeldiscussie.
De bijeenkomst op dinsdag vond -ondanks dat het de laatste dag van Carnaval was- plaats in Valkenswaard op het kantoor van 4Phones en QC Centre, de bedrijven van respectievelijk Jurrie Christians en Rob Wierenga.
Meteen los
Zoals altijd bij deze rondetafels begint de discussie al tijdens het voorstelrondje. De beschikbaarheid en prijs voor oorspronkelijke onderdelen bij de fabrikanten is duidelijk een doorn in het oog van de deelnemers, mede door koppelverkoop. “Als je een bezel van 37 euro wil kopen, moet je ook meteen een scherm kopen van honderden euro’s”, noemt Dennis Visser van Viadennis als voorbeeld.
Frank Bai (Topmedia) heeft ooit geprobeerd om ook smartphones in zijn dienstenportfolio op te nemen, maar is daar door de onzekerheid op de reserveonderdelenmarkt mee gestopt.
Kort werd ook Stichting Open besproken. Die wil ENELEC in de hele branche als norm implementeren, maar heeft ook voorstellen waardoor reparateurs hun handen gebonden voelen worden. Jan Post (Reparatiewinkel) en Rob Wierenga gaan kort in op de kritiek op Techniek Nederland, waarvoor Jan Post actief is en Rob Wierenga ooit actief was. Techniek Nederland was wel uitgenodigd, maar kon helaas niet aanwezig zijn.
De discussie zelf begon met de algemene toestand in de reparatiemarkt. Die is niet positief, zo begon Laurens van Rijn van Touchfix, puur omdat er geen verdienmodel in lijkt te zitten.
Snel wordt de vergelijking gemaakt met de auto-industrie, waar door derden geleverde reserveonderdelen al decennia schering en inslag zijn. Maar, zo is de opmerking: de autobranche gaat juist nu weer achteruit, met grappen dat een beschadiging van het chassis al kan leiden tot het moeten vervangen van de volledige battery pack.
Wet- en regelgeving
Veel zal vanuit de overheid en de Europese Unie moeten komen om hier verandering in te brengen. Dat gebeurt ook, zo merkt Jeroen Sipsma (Service Planet Rotterdam): grondstoffen worden immers schaars en men wil niet te afhankelijk van China worden. Maar langzaam gaat het wel.
Dat deel van het gesprek liep over in Right to Repair, een in beginsel positieve ontwikkeling in de markt. De vraag is wel: gaat het consumenten ertoe bewegen zelf hun apparaten te repareren, of gaat het de reparatieleveranciers helpen? Andere onderwerpen die ter tafel kwamen waren onder meer de zin en onzin van keurmerken, de activiteiten van de lobby vanuit onder meer Techniek Nederland. Een belangrijke conclusie is dat de branche goed af zou zijn met een werkgroep.
Een uitgebreid verslag van het event wordt gepubliceerd in de komende editie van ITchannelPRO nr.1.
De deelnemers van het gesprek waren:
- Benjamin Albers (Fixers)
- Dennis Visser (Via Dennis)
- Frank Bai (Topmedia)
- Jan Post (Reparatiewinkel)
- Jurrie Christians (4Phones)
- Jeffrey Vossen (ThePhoneLab)
- Jos Thijssen (iCanFix Repair Group)
- Rob Wierenga (QC Centre)
- Jeroen Sipsma (Service Planet Rotterdam)
- Laurens van Rijn (TouchFix)
- Mario Biemans (TheBrokerSite)
- Mark Lamain (Complies)
- Mark von Rotz (2Service)
Het gesprek werd geleid door Michiel van Blommestein en Eric Luteijn van LuteijnMedia.