Er is gedurende de eerste twee jaar van de huidige generatie een toename van 26 procent in het aantal producten met een TCO Certified-label, aldus de groep achter het label.
Volgens TCO Development, de organisatie achter TCO Certified, zijn het vooral hoofdtelefoons geweest waarvan de productie duurzamer is geworden. Het gaat om een toename van maar liefst 850 procent, maar dat komt wel van een extreem laag niveau. Notebooks en beeldschermen, die al langer op de radar van het label staan, zagen een toename van 49 en 24 procent respectievelijk, en dat zegt iets meer.
Normen
Voor het toekennen van een TCO Certified-label wordt gekeken naar de volledige lifecycle van een product. “Sinds de introductie van de nieuwste generatie TCO Certified hebben we een grote toename gezien in nieuwe gecertificeerde modellen van hoofdtelefoons, vergeleken met de vorige generatie. De toename is vanaf een laag niveau in vergelijking met de twee grootste productcategorieën – beeldschermen en notebooks – maar er is geen twijfel dat merken meer hoofdtelefoons gecertificeerd willen krijgen,” zegt Sören Enholm, CEO van TCO Development.
“De groeiende interesse in meer duurzame IT-producten is goed nieuws voor iedereen die duurzamere keuzes wil maken. De vraag is een gevolg van inkopers die hun stem verheffen en vragen om IT-producten die rekening houden met zaken als klimaat, circulariteit, stoffen en de toeleveringsketen. Merken tonen hun toewijding aan om te voldoen aan deze behoefte van wereldwijde inkopers door TCO Certified aan te vragen voor hun producten. Kopers hebben nu een nog breder scala aan producten om uit te kiezen,” voegt Enholm toe.
Achter alle certificaten gaan volgens de organisatie meer dan tienduizend uur per jaar schuil aan het ontwikkelen van criteria. Elk jaar besteden geaccrediteerde experts meer dan twintigduizend uur aan producttesten en beoordelingen van de toeleveringsketen om te zorgen voor naleving en het risico op greenwashing te verminderen.