De openingspresentatie van het Jaarcongres Circulaire-IT 2023 lag in handen van Pieter Zeestraten, CIO van Facilicom.
Facilicom is een van de grootste familiebedrijven van Nederland en biedt onder meer schoonmaakdiensten, beveiliging, catering en sociale welzijn. Tijdens de openingskeynote legt Pieter meteen de nadruk op de bedrijfswaarden, met klantwaarde, operationele uitmuntendheid, sociale betrokkenheid en duurzaamheid als pijlers.
Voorheen, zo vertelt Pieter, werd de ICT vooral als kostenpost werd beschouwd. Nu hij zelf in de raad van bestuur zit, heeft hij groene ICT een prominente positie gegeven in de bedrijfsstrategie, maar dat is nog wel een doorlopend proces. Daarbij gaat hij in op hoeveel energie ICT in de regel kost. “Het schrijven van twaalf sinterklaasgedichten staat gelijk aan het verbruik van een liter water”, schetst hij. “Gebruikt er iemand TikTok? Na vandaag niet meer”, na een lijstje van hoeveel CO2 verschillende sociale media met hun operaties uitstoten. “Binnen het bedrijf mag niemand meer TikTok gebruiken. Dat hebben we ingesteld vanwege de veiligheid, maar ook vanwege deze dingen.” Pieter maakt zijn punt ook op basis van een marketingfilmpje van Apple, als voorbeeld van hoe er gedacht moet gaan worden.
Groene vonk
Verder spreekt de CIO over de uitdagingen en het belang van reparabiliteit en upgradabiliteit van IT-apparaten, waaronder laptops, tablets en netwerkapparatuur. Hij benadrukt zijn streven naar het verminderen van de ecologische voetafdruk van de IT-infrastructuur en het belang van een groenere benadering in de bedrijfspraktijken. Pieter benoemde ook de noodzaak om meetbare KPI’s en structuren op te zetten om de impact van groene initiatieven te meten en te verbeteren. Hij toonde interesse in samenwerkingen met andere bedrijven en het leren van hun groene praktijken.
“We moeten de verantwoordelijkheid nemen en zorgen dat we de groene vonk in iedereen verlichten. En ik hoop ook de groene vonk in jullie te verlichten. Want we zitten allemaal hier en we zijn verantwoordelijk.”
De presentatie eindigde met vragen werden gesteld over onder meer reparabiliteit, waarin Pieter toegeeft nog geen KPI’s te hebben voor repareerbaarheid. “Als je de vraag volgend jaar stelt, dan zal het antwoord ja zijn”, zegt Pieter. “Een reden hiervoor is dat ik nog geen inzicht heb gehad in het gebruik van computers. Dat hebben we nu wel.” Verder gaat Pieter in op acceptatie door medewerkers, waarin hij zegt dat de bedrijfscultuur al dusdanig is, dat het woord ‘groen’ de acceptatie alleen maar verder doet stijgen.
“Mijn boodschap aan jullie is: we moeten vooral bewustzijn creëren. En ik denk dat het bewustzijn bij dit publiek al behoorlijk hoog is.”