Philips heeft de omzet uit circulariteit opgeschroeft naar 20 procent in 2023, met 25 procent als doel in 2025.
Philips heeft in haar Jaarverslag over 2023 veel aandacht besteed aan circulariteit waarbij de nadruk ligt op circulariteit en duurzaamheid. Op milieugebied heeft het bedrijf aanzienlijke vooruitgang geboekt, met 70,5 procent van de inkomsten uit groene/eco-ontworpen producten en een vermindering van de netto CO2-uitstoot van eigen activiteiten tot nul kiloton, evenals initiatieven om de uitstoot van producten en afval te verminderen.
Het concern meldt in het jaarverslag een groei van 6,0 procent in vergelijkbare verkoop, een EBITA van 10,6 procent van de omzet en een vrije kasstroom van 1.582 miljoen euro.
Wel valt er een ‘maar’ in het rapport te lezen: de omzet in Nederland uit circulariteit loopt achter ten opzichte van andere markten. In eigen land is de circulaire omzet 5,7 procent, vergeleken met 16,5 procent in Duitsland, 13,9 procent in Frankrijk en zelfs 32,4 procent in Japan. Toegegeven, de activiteiten verschillen per markt, maar opvallend is het wel.
Refurbished
In de sector Persoonlijke Gezondheid heeft Philips specifiek aandacht besteed aan duurzaamheid, met lanceringen zoals het ‘Better than New’-initiatief en het Philips Refurb Editions-programma in Duitsland. Deze initiatieven hebben geleid tot aanzienlijke groei in de verkoop van gereviseerde producten.
Circulariteit staat centraal in de bedrijfsstrategie, met een Circular Economy-programma dat al 11 jaar loopt. In 2023 heeft Philips zijn circulaire inkomsten met 1,8 procent verhoogd en 91 procent circulair materiaalbeheer bereikt. Het bedrijf benadrukt zijn toewijding aan het realiseren van circulaire doelen tegen 2025, met een focus op circulair ontwerp, productie, levering, financieringsmodellen, diensten in gebruiksfase en beheer aan het einde van de levensduur. Philips erkent naar eigen zeggen de cruciale rol van een circulaire economie bij het realiseren van klimaatdoelstellingen.