De tevredenheid onder eindgebruikers van refurbished smartphones is met 40 procent gestegen, zo stelt de uitgever van iPhoned en Androidworld in de De Grote Refurbished Barometer 2022.
Waar in 2020 slechts 16 procent van de ondervraagden ervaring had met refurbished tech-producten is dit in 2022 gegroeid naar 37 procent. 60 procent van de refurbished-gebruikers gebruikt nog steeds hun product en is tevreden met de aankoop (score van 8.8).
De belangrijkste bevindingen
• Verdubbeling van het aantal refurbished gebruikers: 37% heeft ervaring met een refurbished smartphone, tablet, laptop, computer of ander tech-product.
• Ruim een kwart van de consumenten overweegt nog steeds geen refurbished smartphone, maar 28% van de resistors kan alsnog overgehaald worden indien ze het product kosteloos en probleemloos kunnen laten retourneren als deze niet bevalt
• Tien procent gebruikt momenteel een refurbished smartphone. Apple blijft daarbij het grootste aandeel hebben (45%), maar Samsung heeft de grootste groei doorgemaakt.
• Gewenste prijsbesparing van refurbished smartphones lijkt te groeien en sterk afhankelijk te zijn van de actuele nieuwprijs van het toestel. Refurbished wordt voor Apple een steeds serieuzer alternatief, omdat de actuele nieuwprijs nauwelijks daalt.
• De prijsbesparing ten opzichte van een nieuw product blijft keer op keer belangrijk, loyaliteit richting refurbished is er niet.
• 58% van de consumenten is bereid hun oude smartphone in te ruilen waarbij de bereidheid hoger ligt onder refurbished-gebruikers.
De refurbished tech-markt is volgens De Grote Refurbished Barometer in 2022 fors gegroeid, maar heeft volgens uitgever BigSpark nog een lange weg te gaan. Stijgende introductieprijzen van smartphones, chiptekorten en een lager besteedbaar budget zorgen ervoor dat refurbished door steeds meer consumenten serieus wordt overwogen. Refurbished wordt steeds meer geadopteerd door de consument, maar er blijft ook een aanzienlijke groep over die hiervan nog niet overtuigd is.
Apple blijft marktleider, maar Samsung heeft een grote inhaalslag gemaakt in de laatste twee jaar. De prijsbesparing ten opzichte van de actuele nieuwprijs is voor de consument erg belangrijk. Voor iedere aankoop wordt er telkens opnieuw gekeken of de besparing voldoende is. Wederom is er dus geen loyaliteit naar refurbished. De refurbished-consument is interessant voor alle partijen die zich focussen op het inruilen van oude smartphones. De bereidheid om een toestel in te ruilen is namelijk groter bij deze groep, aldus BigSpark.