In een internationale campagne van MediaMarktSaturn staan duurzaamheid en de circulaire economie centraal, met speciale aandacht voor inruil.
De campagne loopt in Duitsland van 22 april tot en met 19 mei en wordt ook uitgerold in de overige tien landen waar het bedrijf actief is. In het middelpunt van de campagne staat een reclamespot waarin Klopp zijn oude smartphone inruilt. Het toestel krijgt een tweede leven als refurbished product in handen van een jonge voetbalster die haar vaardigheden via sociale media deelt. Zo wil MediaMarktSaturn illustreren hoe een apparaat twee levens met elkaar kan verbinden. In Nederland voert het concern een inruilprogramma uit in samenwerking met Foxway.
Gevoelige snaar
Volgens CMO Michael Schuld raakt de campagne van MediaMarktSaturn over inruil een gevoelige snaar: “Herbruik in plaats van afval – dat is de kernboodschap van onze nieuwe campagne. Met onze inruilservice brengen we duurzaamheid en betaalbaarheid samen.” In Duitsland wordt de campagne ondersteund met aanvullende marketingactiviteiten op verkooppunten en via televisie en onlinekanalen. Er is daarbij aandacht voor andere duurzame diensten zoals reparatie en schermbescherming. Saatchi & Saatchi is verantwoordelijk voor de creatie, terwijl het geluid en de muziek afkomstig zijn van German Wahnsinn. Publicis Media beheerde het mediabudget.
De inzet op duurzaamheid maakt deel uit van een bredere strategie, onder de noemer ‘Impact Experience’. In het afgelopen boekjaar wist het bedrijf het aantal ingeruilde apparaten bijna te verdubbelen. De verkoop van opgeknapte producten nam in diezelfde periode met bijna drie keer toe.