Ondanks dat jongere generaties steeds meer letten op duurzaamheid, wordt reparatie juist steeds moeilijker.
Het programma Stand van Nederland ging afgelopen week in op de reparatiesector. Daarin komt wetgeving als Right to Repair aan bod, maar ook bewegingen als Zero Waste en Repaircafés.
Steeds meer mensen willen hun producten laten repareren, maar er zijn nog veel obstakels. Zo wijst Jan Post van Reparatiewinkel in het programma erop dat het vervangen van een batterij nu veel moeilijker is dan in de tijd van de Nokia 3310.
“Fabrikanten willen graag dat je een nieuwe telefoon gaat kopen. En iets laten repareren komt op de tweede plaats”, zegt Jan. “De prijs van nieuw ten opzichte van repareren is veel te klein.” Jammer, vindt Jan, want de grondstoffen zijn schaars. Het zou bovendien beter zijn voor de lokale economie. Want de reparatie zorgt juist lokaal voor werkgelegenheid. “Alle apparaten worden geproduceerd in Azië en andere landen buiten Europa.”
Ontwikkelingen die reparatie in de hand werken
Ondertussen zijn er wel steeds meer ontwikkelingen die de reparatiesector juist zouden moeten aanjagen. Wetgeving als Right to Repair dwingt fabrikanten om hun ontwerp aan te passen. Maar ook technologie als AI of 3-D-printing moeten thuisreparatie in de toekomst juist makkelijker maken.
Circulaire-IT.nl is betrokken bij een initiatief bedoeld om de reparatiesector weer op de kaart te brengen. Dat begint met een een gerichte politieke lobby voor een verbreed mandaat voor Stichting OPEN, de certificering van repair- en refurbishbedrijven, en de lancering van een consumentenplatform voor lifecyclebeheer.