KPN heeft de hoogste positie behaald onder telecombedrijven in de Sustainable Brand Index, waarvoor 12.000 mensen zijn ondervraagd.
De groene ambities worden door een groeiende groep consumenten gezien en gewaardeerd, zo beweert KPN op basis van de jaarlijkse index. Het is het vijfde jaar op rij dat het bedrijf de notering behaalt. KPN zegt de positie te danken aan hun campagne #BeterInternet.
Efficiënt netwerk
Ondanks dat het dataverkeer op de netwerken exponentieel groeit, heeft KPN het energieverbruik weten te verlagen. Dit met, naar eigen zeggen, investeringen in een duurzaam en efficiënt netwerk. KPN verwacht dat het daadwerkelijke elektriciteitsverbruik richting 2030 bijna gehalveerd is. Sinds 2011 wordt alle energie die KPN gebruikt opgewekt uit groene bronnen. Daarbij gaat het voornamelijk om windenergie van een nieuw windmolenpark voor de Nederlandse kust. Daarnaast streeft KPN naar net zero emissies in de waardeketen tegen het einde van 2040. KPN heeft als doel om tegen eind 2025 nagenoeg helemaal circulair te zijn, zoals uitgelegd tijdens het afgelopen Jaarcongres Circulaire-IT.
Ook probeert KPN een positieve bijdrage te leveren aan de biodiversiteit. Als voorbeeld noemt het bedrijf een project tet Naturalis om de biodiversiteit te verbeteren. Zo heeft KPN eerder fauna-sensoren geïnitieerd en worden kleine bouwwerken omgevormd tot groene oases. Ook is er de eerste natuurinclusieve glasvezelcentrale in Leiden. Komend jaar zullen nog eens tien locaties worden ontwikkeld die bijdragen aan de lokale biodiversiteit, wateropslag en stadsverkoeling.
Sustainable Brand Index
De Sustainable Brand Index is een Europees onderzoek op het gebied van duurzaamheid en consumentenmerken. In Nederland wordt jaarlijks onderzoek gedaan onder ruim 12.000 consumenten naar hun perceptie van de duurzaamheid van 210 bekende merken in 22 verschillende industriesegmenten.