Duitse consumenten zijn amper op de hoogte van de mogelijkheden rond het recyclen van elektronische apparaten, waaronder smartphones, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Oliver Wyman in opdracht van brancheorganisatie gfu Consmer & Home Electronics.
Het resultaat van dit kennisgebrek rond de retourmogelijkheden van apparaten is bijvoorbeeld dat alleen al in Duitse huishoudens twaalf ton goud wordt opgeslagen in de vorm van afgedankte smartphones. Het onderzoek onder 1000 consumenten onthulde ook dat 40 procent van de Duitse consumenten niet weet dat ze hun oude apparaten kunnen terugbrengen naar gespecialiseerde winkels en markten, zelfs als ze daar niet zijn gekocht. Bovendien realiseert 70 procent zich niet dat dit ook geldt voor veel supermarkten en fabrikanten, en meer dan 75 procent is zich niet bewust van hun recht om afgedankte apparaten terug te sturen naar online retailers.
Vooral jongere consumenten vertonen een groot kennisgebrek op het gebied van elektronisch recyclen. Opmerkelijk is dat juist de jongere generatie de meeste druk uitoefent op fabrikanten en retailers om te veranderen. Ze staan meer open voor reparaties en eisen gratis retouropties en betere voorlichting.
Frankrijk koploper
Het verschil tussen landen op het gebied van recycling wordt ook duidelijk. Frankrijk, dat als EU-pilotmarkt fungeert, boekt aanzienlijk meer vooruitgang dan Duitsland en Engeland. Met een reparatiepercentage van 32 procent voor elektrische apparaten loopt Frankrijk voorop. Deze positieve ontwikkeling is grotendeels te danken aan het verhoogde bewustzijn dat door politieke maatregelen in de pilotmarkt is gecreëerd.
Het gebrek aan een goed functionerend terugnamesysteem heeft als gevolg dat waardevolle grondstoffen onbenut blijven en dat oude apparaten in het ergste geval op een schadelijke manier worden gedumpt. Dr. Martin Schulte, partner bij Oliver Wyman en medeauteur van de studie, benadrukt dat fabrikanten, retailers en beleidsmakers gezamenlijk meer inzet moeten tonen om effectievere grondstoffenrecycling te bereiken. De huidige situatie laat zien dat er behoefte is aan meer betrokkenheid en gerichte stimulansen.
Het onderzoek heeft ook verschillende suggesties naar voren gebracht die de moeite waard zijn om te bespreken. Consumenten pleiten bijvoorbeeld voor labels en indices die de recyclebaarheid van apparaten aangeven op het moment van aankoop. Daarnaast werd er gesuggereerd om informatie over het retourneersysteem op de verpakking te vermelden, onderwijs over recycling op scholen te introduceren en extra afvalbakken voor elektronisch afval te plaatsen. Het is ook belangrijk dat fabrikanten meer aandacht besteden aan de recyclebaarheid en reparatiemogelijkheden van hun producten.
Het is volgens gfu duidelijk dat er een dringende behoefte is aan een betere voorlichting van consumenten over recyclingmogelijkheden voor elektronische apparaten. Fabrikanten, retailers en beleidsmakers moeten volgens de organisatie samenwerken om een effectiever terugnamesysteem te creëren en consumenten bewust te maken van hun mogelijkheden om bij te dragen aan duurzaamheid.