Door de pandemie hebben ook goede doelen enorm moeten bijsturen. Bij IT4Kids hebben ze deze moeilijke periode aangegrepen om hun manier van werken te veranderen. Met succes, zo schrijft Vincent van Voorden, Partnership & Projectmanager van de stichting.
Dat creativiteit in de afgelopen 2,5 jaar van corona heel belangrijk is geweest in goededoelenland was wel duidelijk. Door de samenwerking die Stichting IT4Kids heeft met partner goede doelen heeft zij duidelijk de trend kunnen zien bij stichtingen die door hun ondernemerschap en inventiviteit wel aan hun doelbesteding konden voldoen. Door te doen wat je deed, was een duidelijke daling in de baten, zoals dat in goededoelenland heet, waar te nemen. De groter groeiende doelgroep die een beroep doet op hulp van stichtingen is groeiende, maar het is harder werken dan ooit om dezelfde inkomsten te genereren. Het is geen uitzondering dat stichtingen de afgelopen jaren ook op slot zijn gegaan, want zij waren geheel afhankelijk van evenementen en die konden niet plaatsvinden en zij wisten niet hoe zij een nieuwe inkomstenbron moesten aanboren.
Direct effect
IT4Kids heeft haar strategie direct omgegooid en ziet dat in positieve zin terug in het eerste half jaar van 2022. De stichting heeft een innovatieve manier van fondsenwerving door afgeschreven hardware in te zamelen van bedrijven en de waarde hiervan te doneren aan projecten die duurzame sportkansen geeft aan kinderen die dat om financiële of fysieke beperkingen niet hebben. Anderzijds haalt de stichting haar inkomsten uit fondsenwerving van bedrijven en donateurs via evenementen.
Beide inkomstenstromen stonden zwaar onder druk. IT4Kids is zich volledig gaan richten op nieuwe en exclusieve (online) fundraisingevents voor haar grote donateurs. En daarnaast lag vooral de focus op sales van hardwaredonaties van bedrijven. Dit in combinatie met diverse bewustwordingscampagnes via communicatiekanalen. In goede doelenland is dit anders denken uitzonderlijk te noemen. De energie in sales in 2021 laten in 2022 duidelijk resultaat zien. Zo spraken we 20 tot 30 nieuwe potentiële hardware donateurs aan en heeft Stichting IT4Kids in Q1 en Q2 43% groei gerealiseerd op haar hardware-inkomsten! Onafhankelijkheid, ondernemerschap, certificering, servicegerichtheid, heldere rapportage van de gedoneerde hardware en vooral organisaties ontzorgen is duidelijk waarin wij in de behoefte voorzien van de donateur.
De komende periode, na de zomer staat voor IT4Kids volledig in het teken van fundraising events. Het naderende grootse IT4Kids jubileumgala (5e editie) op 1 oktober in het Scheepvaartmuseum, een exclusief culinair event in Bologna voor Major donors en een gezellig winterevent in december. Dit alles om het netwerk te binden en te boeien.