Mario Biemans beheert samen met vijf collega’s al meer dan twintig jaar TheBrokersite.com. Dat is het grootste niet-Amerikaanse platform voor professionele handelaren in gebruikte hardware. ITchannelPRO sprak met Mario over het succes en de noodzaak meer bekendheid te krijgen.
Mario begon in 1999 met TheBrokersite.com omdat er toen nog geen vergelijkbaar platform in Europa bestond. Het aanbieden en opkopen van gebruikte computerhardware was toen mogelijk op een paar Amerikaanse platformen. Vergelijkbare partijen in Europa deden dat nog via de fax. Door zo vroeg in deze markt te stappen, hebben Mario en zijn collega’s niet alleen een enorm netwerk opgebouwd. “Wij weten zoveel van de markt en de partijen, dat het voor nieuwkomers wel een erg moeilijke wedstrijd is”, zegt Mario. Het aantal internationale concurrenten is daarom zeer beperkt. “Online marktplaatsen voor de professionele handel met een focus op een productgroep, zoals chips, zijn er natuurlijk wel meer. Maar dat is een andere business. Wij leven keurig naast elkaar.”
Honderden biedingen per dag
TheBrokersite.com is er voor de handel en de leden zitten verspreid over meer dan 60 landen. Op het platform worden pc’s, laptops, mobiele telefoons, servers, netwerkapparatuur, printers en software verhandeld. De eerste twee categorieën zijn het grootst. Mario: “Je moet voor computers en laptops per dag denken aan 100 tot 150 Want To Buy en Want To Sell postings, dat is het jargon voor biedingen. Op een doorsnee dag zijn er makkelijk 500 postings.”
Huisregels
In principe is iedereen welkom op TheBrokersite.com, maar er zijn wel strenge huisregels. De gratis proefperiode geldt niet voor bepaalde regio’s. Elke aanvraag voor het betaalde lidmaatschap wordt beoordeeld op basis van een check van de bedrijfsgegevens en de reputatie. Voor handelaren uit sommige regio’s zijn drie referenties verplicht, en die worden ook echt nagetrokken. Het lange trackrecord van TheBrokersite.com is hier een groot pluspunt. Patronen worden sneller herkend, net als personen of bedrijven die in het verleden negatief zijn opgevallen.
“Het platform staat voor meer dan het bijeenbrengen van vraag en aanbod”, zegt Mario. “De leden willen veilig zaken met elkaar doen. Selectie aan de poort is nodig, om het aantal voorvallen te beperken. Helemaal te voorkomen is het nooit, maar we doen ons best het platform zo schoon mogelijk te houden.” Het blijft niet bij controle aan de poort. Het platform zet ook waarschuwingen door over pogingen tot fraude en het aanbieden van gestolen goederen.
De meeste geschillen tussen partijen die met elkaar zakendoen via het platform hebben te maken met de kwaliteit van de aangeboden en geleverde goederen. Een wettelijke classificatie ontbreekt. Daarom heeft Mario op de eigen website een voorbeeld van een internationaal bruikbare classificatie staan. Partijen worden aangemoedigd die toe te passen. Dat geldt voor zowel de aanbieders als de kopers.
Voor buitenstaanders is het misschien verrassend dat vraag en aanbod door elkaar lopen. De meeste verkopers zijn zelf ook weer opkopers. 1.700 bedrijven zijn lid van de TheBrokersite.com en die hebben via 2.500 medewerkers toegang tot het platform. “Bij de grotere bedrijven zie je een specialisatie voor de verschillende merken en productgroepen die ze verhandelen. Smartphones zijn echt andere business dan bijvoorbeeld routers of switches. Dat verschil geldt voor de aanbod- en vraagzijde”, aldus Mario.
The European Broker Meeting
De online activiteiten spelen zich 24 uur per dag af, dat is inherent aan een mondiaal opererend platform. Maar TheBrokersite.com doet meer. Hoogtepunt van het jaar is The European Broker Meeting, een tweedaags networking evenement dat deze herfst in Athene plaatsvindt. Dit is geen event met keynotes of workshops, zo verzekert Mario: “We zijn daar vijftien jaar geleden mee begonnen. Je kunt heel veel online doen en faciliteren, maar face to face contact blijft toch gewoon nodig. Je zakenpartners echt leren kennen, is belangrijk. Het gaat immers om vertrouwen en grote bedragen. Dit jaar verwachten we meer dan 700 handelaren in Athene. Die komen met een doel voor ogen, zoveel mogelijk contacten leggen en business doen. De app die we hiervoor gebruiken, werkt met tijdsloten van 30 minuten per gesprek. Daar wordt massaal gebruik van gemaakt. We hebben leden die de website maar een keer per jaar raadplegen. Dat is om zich in te schrijven voor de meeting.”
Bekendheid
Mario had twee redenen voor het interview met ITchannelPRO. Ten eerste meer bekendheid voor het networking evenement in Athene en daarnaast wil hij het platform bekender maken bij een nieuwe groep handelaren. TheBrokersite.com is na 23 jaar behoorlijk bekend in Nederland en Engeland, maar het idee kan bestaan dat het platform zich uitsluitend richt op opkopers en verkopers van pallets vol met hardware. “Dat is nadrukkelijk niet het geval”, geeft Mario aan. “De rekensom is makkelijk, lidmaatschap kost 595 euro. Met één laptopdeal per jaar verdien je je lidmaatschap al terug. Hetzelfde geldt voor gebruikte smartphones.”
Met een hogere naamsbekendheid wil Mario ook meer bekendheid voor de rol van TheBrokersite.com in het hergebruik van IT. “Circulaire IT hoeft tegenwoordig niet meer te worden uitgelegd. Wat nog wel beter kan, is benoemen van de keten die dat mogelijk maakt en de rol die wij daarin vervullen.”
Meer weten over TheBrokersite.com en het networking evenement in Athene deze herfst? Bel dan naar 06 215 467 25.
Dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nummer 3