De bijeenkomst begon met introducties van de bedrijven, gevolgd door een discussie over levenscyclusmanagement van IT en de maatschappelijke waarde van sociale ondernemingen. Er is stilgestaan bij technische uitdagingen, zoals regelgeving rondom lithiumbatterijen en de verschuiving van datavernietiging naar professionele ITAD-diensten. De deelnemers bespraken ook hun bedrijfsmodellen. Het spontaan geopperde idee van bedrijfsbezoeken aan elkaar voor beter begrip van elkaars operaties leek in goede aarde te vallen.
De definitie en het gebruik van IT Asset Disposition (ITAD) is uitgebreid aan de orde gekomen. Door meerdere deelnemers is opgemerkt dat de term vaak als marketingterm wordt gezien terwijl klanten zich meer richten op specifieke diensten.
Over de rol van recycling- en logistieke partners is veel gesproken. De nadruk op veilig en gecertificeerd transport was evident. Veel interactie was er ook bij het benoemen van de gevolgen voor logistieke processen in brede zijn als gevolg van wet- en regelgeving.
Certificeringen zijn ook een onderwerp waar veel discussie over mogelijk was, maar de bedrijven aan tafel kijken er anders naar dan andere schakels in de IT keten. Iedereen besteedt er serieus en veel aandacht aan. Zonder de juiste papieren is er gewoon geen business meer.
Dat zegt het nodige over de mate waarin de sector aan het professionaliseren is. De spreekwoordelijke “cowboys” bestaan nog steeds, maar het aantal neemt wel af.
Wie gewend is veel nieuwe hardware te kopen of gebruiken zal versteld gestaan hebben van de kijk op de markt tijdens het rondetafelgesprek. De gevolgen van ESG-rapportages zijn nu al zichtbaar en dat zal alleen maar meer worden. Langer gebruik van bestaande hardware is daar het gevolg van. Dat zullen partijen, zoals aanwezig, gaan merken. ESG is een gamechanger, zoveel is wel duidelijk.
Ook duidelijk is dat er nog drie andere trends invloed op de markt hebben. Bedrijven met grote aantallen hardware gaan zelf vaker over tot het kannibaliseren van bestaande voorraden om zo de levensduur te verlengen. Dat betekent minder aanbod van bruikbare gebruikte hardware en minder vraag naar leveringen, want het regelt meer “intern”.
Een andere trend is de right-to-repair. De verwachtingen daarvan zijn bij politiek en kritische gebruikers hoog, maar deze professionals zetten er meerdere vraagtekens bij. Dat komt mede door de derde trend: bij bepaalde hardware wordt alles zo grondig met lijm vast gezet repareren, door een amateur of professioneel bedrijf een illusie is.
Last – but not least – is stilgestaan bij de naamsbekendheid van de bedrijven en de sector. Dat is toch wel een punt waar serieus werk gemaakt van moet worden. Dat is niet de pitch van een commerciële uitgever, maar ook het geluid van enkele deelnemers.
Op 18 september is er een Circulaire-IT Community bijeenkomst bij Enreach met als onderwerp ITAD en Lifecycle management.
Op de foto van l naar r:
- Eric Luteijn, Uitgever,
- Dylan van Breda (SiSo Sustainable IT Solutions),
- Joep van Loon (PlanBit),
- Mark Leemans (Afterservice),
- David Herouvim (Teqser),
- Marc Kuiken (Cloud Seven),
- Mimoun Batou (ARGO360),
- Gaston Meunier (Solid Circle Services Benelux),
- Soenil Ghirad (CHG-MERIDIAN),
- Daan van Nieuwenhoven (Circular IT Group),
- Richard Renckens (BNP paribas 3stepIT),
- Jelle Slenters (Sims Lifecycle Services, Nederland).