Tegenover Fast Company vertelt het hoofd van de nieuwe supply chain-afdeling bij HP hoe het herzien van de supply chain bijdraagt aan de circulaire economie.
Er zijn volgens het artikel allerlei redenen voor deze heroverweging: grondstoftekorten, leveringsvertragingen, overblijfsels van de pandemie en spanningen tussen de VS en China. Ook moeten bedrijven de uitstoot van broeikasgassen in hun supply chains verminderen, wat bedrijven in de consumentengoederen- en restaurantindustrie ertoe aanzet om samen te werken om kleine leveranciers te informeren en te ondersteunen bij klimaatdoelstellingen.
Combinatie
HP heeft gekeken naar hoe ze dat kunnen combineren met hun circulair beleid. Het bedrijf neemt al apparaten terug en doet aan ITAD, maar refurbishing kan financieel en milieutechnisch rendabeler worden als dit wordt meegenomen in de supplychain-herziening. Dan zou alles zoveel mogelijk lokaal moeten gebeuren. Onlangs heeft HP de supply chain voor reparaties ondergebracht bij de afdeling van Ernest Nicolas, Chief Supply Chain Officer bij HP.
Dat is echter niet eenvoudig, zo stelt Nicholas aan Fast Company. Bedrijven hebben doorgaans meer aandacht besteed aan de forward supply chain – het krijgen van componenten en materialen naar hun productieplant en uiteindelijk naar hun eindgebruikers. Met refurbishment in de mix probeert Nicolas de zogenaamde reverse supply chain in lijn te brengen met HP’s traditionele supply networks. In veel gevallen zal HP zijn productie- en distributieactiviteiten opnieuw moeten opzetten. “Zal ik dezelfde faciliteiten gebruiken? Kan ik achter die faciliteiten parkeren? Heb ik extra faciliteiten nodig?”, schetst Nicholas. Het verschilt nogal om een apparaat te produceren en om er een te refurbishen, zo voegt hij eraan toe.
De Chief Sustainability Officer rapporteert ook aan Nicolas. “Elk bedrijf zou het bericht moeten hebben ontvangen dat de supply chain een plaats aan tafel verdient”, zegt hij. “Het gaat er niet om dat de supply chain het gesprek leidt of stuurt. Het gaat om de bijdragen die we kunnen leveren en hoe we kosten en service in de organisatie kunnen beheren.”