Bij de Rabobank laat een klein IT-team zien hoe ze een verschil maken met op het oog kleine ingrepen.
Bij duurzaamheidsinitiatieven wordt vaak gedacht aan radicale, grote ingrepen die de hele organisatie raken. Of juist aan symboliek die niets oplevert. Hoe kan klein beginnen, leiden toch tot tastbare resultaten?
Als scrummaster merkte Marjolein Pilon van The Agile Playground dat IT-teams weinig nadenken over hun bijdrage aan duurzaamheid. Dat zag ze ook toen ze in 2022 agile teams aanstuurde voor de Rabobank. “Ik vroeg teamleden hoeveel energie de applicaties verbruiken. En wat bleek? Ze hadden geen idee. Dat was reden om sessies te organiseren over de CO2-voetafdruk.”
De sessies begonnen als retrospectives, zoals bij Scrum gebruikelijk is. Deze groeiden uit tot brainstormsessies en workshops waarin de deelnemers stappen formuleren die ze meteen kunnen uitvoeren. Voor de eerste teams binnen Rabobank was het resultaat onthullend: er was veel optimalisatie mogelijk die het energieverbruik significant verminderde.
Meteen resultaat
Planet as a Stakeholder – zoals de serie workshops ging heten – verspreidde zich over een groot deel van de IT-teams binnen Rabobank. Ook IT-specialist Eddy Ensing – met zijn team verantwoordelijk voor het onderhoud van bedrijfskritische applicaties – woonde een workshop van Marjolein bij. “Na die sessie maakten we vervolgafspraken”, zegt hij. “Ik zocht naar kapstokken voor concrete actie. Maandelijks organiseerden we sessies waarin we maatregelen onderzochten.”
Onder meer door afscheid te nemen van sommige ontwikkelomgevingen kon het team maar liefst 45 procent besparen op energiekosten. Ook stopten ze met onnodige load- en stresstests en optimaliseerden ze het gebruik van logfiles. Dat resulteerde in aanzienlijke besparingen. “Eén van de acceptatieomgevingen hebben we uitgeschakeld, want het kostte ons tijd en resources om nieuwe software uit te rollen zonder dat het iets opleverde. Dat scheelde 12 servers en 2 TB aan data en daarmee 5 ton aan CO2-besparing per jaar.” Hij wijst er ook op dat je met duidelijk gemeten resultaten ook bepaalde inzichten krijgt. “De CO2-uitstoot van acht virtual machines is vergelijkbaar is met een terabyte aan data”, geeft hij als voorbeeld. “Maar acht servers uitzetten is vaak niet makkelijk, terwijl je een heel eind komt door de retentietijden van data aan te passen.”
Mentaliteit
Het is een kwestie van op een andere manier naar de IT-omgeving kijken, vinden Marjolein en Eddy. “ICT ging altijd over maximale performance en beschikbaarheid”, zegt Marjolein. “Maar stel dat je puur naar de behoefte kijkt? Moet alles ook ’s nachts of in het weekeinde draaien? In ziekenhuizen wel, maar bij veel organisaties hoeft dat niet.” Met die gedachte heeft Eddy’s team een script ontwikkeld dat applicaties uitschakelt op tijden dat ze niet nodig zijn. Ook is gekeken naar hoe storage wordt ingezet. “Alle logbestanden moeten twee jaar worden bewaard”, noemt Eddy. “Het beleid is dat we ze na een maand overzeten naar cold storage. Maar de applicatielog bewaarden we zestig dagen op disk. Uit analyses bleek dat we die logbestanden veel eerder al niet meer raadplegen en nu halen we ze na vijftien dagen van disk. Op ieder front snoep je zo een beetje af van je verbruik.”
Het bijzondere aan het project is dat het bottom-up is. “Natuurlijk heeft de Rabobank een duurzaamheidsstrategie”, zegt Marjolein. “De slag van beleid naar concrete acties kan echter lastig zijn voor teams. De uitdaging is zo complex dat het mensen kan verlammen. Ze kunnen zich moeilijk voorstellen dat ze als individu invloed hebben. Daarom moet je de transitie behapbaar maken.”
Door duurzaamheid vorm te geven vanuit de teams zelf, voelen medewerkers dat ze iets bijdragen, vindt Marjolein. “Overal waar ik kom, vinden deelnemers het verfrissend om op een nieuwe manier naar uitdagingen te kijken. De meeste mensen weten dat de situatie dramatisch is. Op het moment dat je iets concreets kunt leveren, is de weerstand tegen verandering vrijwel nihil.”
Maar de kosten dan? “Besparen op CO2-uitstoot, is besparen op kosten. Mogelijke investeringen verdien je terug”, aldus Eddy. “Bovendien gaan dit soort maatregelen nooit ten koste van de klant. Het is de knop omzetten: wat heeft de klant nodig en hoe kom je daar zo efficiënt mogelijk aan tegemoet?”
Meer weten? Neem contact op met Eddy Ensing van de Rabobank via eddy.ensing@rabobank.nl, of met Marjolein Pilon van The Agile Playground via marjolein@theagileplayground.com of de website www.theplanetasastakeholder.com.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2023-05)