Het risico dat de interpretatie van data rond duurzaamheid verwordt in het vergelijken van appels met peren is zeer aanwezig, zo vertelt oprichter Joost Walterbos van Hedgehog Company in de komende editie van ITchannelPRO.
Hedgehog Company is een bedrijf dat is gespecialiseerd in duurzaamheidsmetingen en impactinvesteringen. Daarbij is het volgens Joost bijzonder belangrijk dat gegevens wel in de juiste context worden geplaatst. “Als je een softwareconsultant zou vergelijken met een hardwarefabrikant, dan is de CO2-voetafdruk bij de fabrikant natuurlijk veel groter”, zegt hij. “Er zijn meerdere tools om de voetafdruk mee te meten. Vooral het GHG Protocol wordt veel ingezet. Maar je moet wel rekening houden met de aard en omstandigheden van de organisatie, zoals het land waar een bedrijf gevestigd is. De energiemix in Duitsland is bijvoorbeeld al anders dan hier in Nederland.
Verlegen
Joost gaat verder in op de vier verschillende duurzaamheidsprofielen van bedrijven die hij in de markt ziet, variërend van bedrijven die helemaal niets doen tot bedrijven die helemaal compliant moeten zijn met de Europese rapportagerichtlijn, CSRD. Ook vertelt hij over de uitdagingen waar Hedgehog Company voor staat als het gaat om het verzamelen van data. Niet alle bedrijven willen dit immers delen. “Terwijl je een zo compleet mogelijk beeld wil vormen.”
Lees het volledige interview met Joost in ITchannelPRO 5 dat begin oktober verschijnt.