Fairphone start een pilot in Nederland om hun duurzame smartphones aan te bieden als service voor een vast maandelijks bedrag: Fairphone Easy. Gebruikers kunnen volgens de aanbieder de serviceperiode kiezen die het beste bij hun behoeften past. Vervolgens ontvangen ze de Fairphone 4 met beschermhoesje en screenprotector in bruikleen.
De nieuwe dienst biedt softwaresupport en onderhoud- en reparatieservice aan en moet de levensduur van de smartphone te verlengen tot vijf jaar. In geval van reparatie moeten gebruikers van Fairphone Easy binnen 48 uur een vervangend toestel krijgen, terwijl Fairphone het andere toestel opknapt en repareert.
Met Fairphone Easy wil de Nederlandse fabrikant van ethische smartphones circulariteit naar eigen zeggen naar een hoger niveau tillen. De service richt zich op de consument die een duurzame keuze wil maken en de smartphone langer wil gebruiken, maar liever heeft dat reparatie en onderhoud voor hen wordt geregeld.
Levensduur
De huidige situatie is dat het moeilijk valt te beïnvloeden of te controleren wat met het toestel gebeurt na verkoop. Gebruikers beslissen zelf wat ze met hun smartphone doen op het gebied van houden, weggooien, repareren of recyclen. Dit past volgens Fairphone niet bij hun duurzame missie op levensduur en circulariteit.
De nieuwe service moet consumenten motiveren om smartphones zo lang mogelijk te gebruiken of om het door Fairphone te laten doorgeven aan een nieuwe eigenaar zolang het toestel nog werkt. Zelfs als een smartphone onherstelbaar beschadigd is, zorgt Fairphone ervoor dat de onderdelen nog gebruikt kunnen worden om andere apparaten te repareren.
“Met de komst van Fairphone Easy willen we de gemiddelde levensduur van onze telefoons verlengen tot vijf jaar”, zegt Eva Gouwens, CEO van Fairphone. “Door een service aan te bieden waarbij we de telefoons voor de consument kunnen onderhouden, repareren en recyclen, zorgen we ervoor dat we e-waste beperken en in staat zijn om de CO2-uitstoot te verminderen met 31%. Deze moderne vorm van eigendom biedt daarnaast vrijheid en flexibiliteit en dat is belangrijk voor veel consumenten. Bovendien kan het ook een veel duurzamer business model zijn, omdat het bedrijf gestimuleerd wordt producten te maken die lang meegaan en aantrekkelijk blijven in gebruik. Daarom starten we in Nederland een pilot met Fairphone Easy. Een service waarin we onze Fairphone 4 telefoons aanbieden voor een maandelijks bedrag. Zo hoeven mensen zich niet meteen lang vast te leggen.”
Gebruikers van Fairphone Easy worden ook beloond met lagere maandelijkse kosten als zij hun telefoon langer gebruiken en in goede staat houden. Deze duurzame aanpak moet de branche laten zien dat een abonnementsmodel niet hoeft te leiden tot continue upgrades naar nieuwe smartphone modellen. “Wij zorgen ervoor dat de smartphone ‘blijft leven’ door hem op te knappen en aan een nieuwe gebruiker te geven, of door onderdelen te hergebruiken om een andere telefoon te repareren. Aan het einde van de levensduur van de telefoon zorgen wij ervoor dat hij op de juiste manier wordt gerecycled”, aldus Gouwens.