Fairphone stopt met zijn Device-as-a-Service-dienst Fairphone Easy na tegenvallende resultaten.
Fairphone Easy werd in 2022 geïntroduceerd als pilot en biedt gebruikers de mogelijkheid om toegang te krijgen tot een Fairphone-smartphone via een abonnementsmodel. Dit met gegarandeerde reparaties, vervangingen en een passende recycling aan het einde van de levensduur. Het idee is dat gebruikers ook langer meegaan. Gebruikers die voorzichtig en langer met hun toestellen omgaan betalen naargelang gebruik minder.
Verwarring
Het is een leuk idee op papier dat ook enthousiasme losmaakt. Alleen voldeed de groei van het aantal abonnees niet aan de verwachtingen. Fairphone erkent dat de prijsmodellen verwarrend waren, waarbij sommige gebruikers de initiële abonnementskosten vergeleken met de eenmalige aankoopprijs van de telefoon. Hoewel Fairphone probeerde consumenten voor te lichten over de langetermijnvoordelen van leasen, blijkt het financieringsmodel voor velen toch te duur te zijn.
“In droevig besef kwamen we tot de conclusie dat mensen liever hun smartphones bezitten dan ze te huren,” geeft Fairphone toe in een blogbericht. Uit onderzoek bleek dat gebruikers vijf keer meer geneigd waren om een Fairphone te kopen dan te leasen. De genoemde redenen omvatten privacyzorgen en de emotionele band die gebruikers hebben met hun smartphones. Daarnaast bemoeilijkte de lancering van de Fairphone 5 het abonnementsmodel verder. Gebruikers willen een snelle upgrade, maar dat kon het programma niet direct accommoderen.
Pixel Pass ging Fairphone Easy voor
Overigens was Fairphone Easy niet het eerste abonnementsprogramma voor een fysiek toestel. Google probeerde het vorig jaar ook met Pixel Pass. Ook dat experiment redde het niet.