Consumenten letten steeds scherper de duurzaamheid van producten en de recyclingmogelijkheden van technologie, zo schrijft Capgemini in het rapport Connected products: Enhancing consumers’ lives with technology.
Volgens het rapport staan duurzaamheid en interoperabiliteit centraal in de voorkeuren van consumenten als het gaat om connected devices. Er wordt van fabrikanten geëist dat ze meer verantwoordelijkheid nemen met onderwerpen als e-waste en gegevensbescherming.
Duurzaam en uniform
Ruim de helft van de respondenten (68 procent) benadrukt het belang van duurzame producten en wil informatie over de ecologische voetafdruk van apparaten. Bovendien uiten consumenten zorgen over gegevensbeveiliging, waarbij slechts 36 procent tevredenheid uitdrukt over de privacy die verbonden producten bieden.
De interesse in circulaire aspecten groeit, waarbij consumenten aandringen op verbeteringen in interoperabiliteit en gebruiksgemak. Bijna tweederde van de consumenten, 65 procent, geeft aan dat een uniforme interface voor alle verbonden producten handiger zou zijn.
Het rapport is gebaseerd op een enquête onder tienduizend consumenten in dertien landen en onderstreept volgens Capgemini de groeiende bewustwording onder consumenten over duurzaamheid, e-waste en gegevensprivacy. “Consumenten gebruiken connected devices als een manier om hun leven te vereenvoudigen, maar ze kunnen zoveel meer zijn dan dat”, zegt Nicolas Rousseau, Group Offer Leader Intelligent Products & Services bij Capgemini. “Connected devices hebben het potentieel om hyper-gepersonaliseerde producten en diensten mogelijk te maken. Technologieën als generatieve AI kunnen nieuwe niveaus van verbonden ervaring en consumenttevredenheid realiseren. Maar kwesties rond gegevensprivacy en -veiligheid vereisen nog meer aandacht om het vertrouwen van consumenten te waarborgen, samen met een toewijding aan ware interoperabiliteit en naadloze connectiviteit. Zonder deze componenten zullen gebruikers gefrustreerd raken en zal de marktdynamiek vertragen. Naarmate het bewustzijn stijgt over e-waste en CO2-voetafdrukken, moeten de verwachtingen van consumenten ten aanzien van de duurzaamheid van producten ook een rol spelen.”