Leveranciers zetten Device-as-a-Service (DaaS) neer als een effectieve manier voor levensduurverlening, maar de grenzen worden zichtbaar.
De aankondiging van HP eerder deze maand dat ze het concept met Flex IT gaan uitbreiden naar alle markten met lokale partners is een overwinning voor de branche. Dat een grote leverancier de inzet van refurbished apparatuur op deze manier omhelst betekent dat er business zit in het in omloop houden van gebruikte hardware. Eerder had Lenovo een vergelijkbaar programma aangekondigd.
Kritiek
Maar terug op aarde werd de stap van HP overschaduwd door een hele andere aankondiging die veel minder positief werd ontvangen: het All-In Plan, waarbij klanten per maand een aantal pagina’s mag printen voor een vast bedrag. Printer en inkt inbegrepen. Het HP All-In Plan is impliciet aangekondigd als een consumentendienst.
Dat is met voorspelbaar enthousiasme ontvangen: PCWorld kopt met ‘de nachtmerrie wordt werkelijkheid.’ Op de r/hardware Reddit kreeg HP CEO een nominatie opgeplakt voor ‘worst person of the year’. Dergelijke zuurheid gaat erg ver, maar is iets waar ieder groot bedrijf op moet rekenen wanneer ze met zulke plannen komen.
Tom’s Hardware was milder: zij berekenden op een bierviltje wat de uiteindelijke kosten zijn van het Device-as-a-Service plan voor printers. Wie een printer koopt in plaats van least heeft de investering in twee jaar terugverdiend, en bespaart ongeveer 9 dollar per maand vanaf dat moment.
Bedrijven vs consumenten
Dat is meteen de clou voor DaaS als concept: voor bedrijven is een afschrijving na twee jaar vrij normaal. Dan vervangen ze de hardware wel. En het is ook niet zo dat een bedrijf erg zijn best doet om inkt bij te vullen met injectienaalden en wat niet meer. Alleen zijn bedrijven weer niet erg happig op vendor lock-in. Het idee dat je geen refurbished inktpatronen van derden kunt aanschaffen zonder dat de scan-functie wordt uitgeschakeld roept geen enthousiasme op. Toch: gebruik van een apparaat voor een vast bedrag per maand is voor bedrijven een welkom concept. Zoals Cloud Computing dat ook is en ook echt is doorgebroken. DaaS zit dan ook in de lift: Foxway doet het, Circular IT Group doet het. Het biedt een zakelijke houvast voor circulaire ICT.
Voor consumenten is het alleen volstrekt anders. Hun maandelijkse behoeften zijn veel grilliger. Zij kunnen gebruik niet afschrijven van de belasting. Nog meer dan bedrijven houden ze niet van lock-in en dwang. Ze doen ook in de regel ook veel langer met hun apparaat. Een beetje printer houdt het in een huishouden langer dan twee jaar uit -tenzij het een apparaat van 30 euro is uit de Aldi.
Abonnementsmoeheid
Er is onder consumenten ook een ‘abonnements-moeheid’ gaande. Andere branches hebben dat ook ondervonden. BMW kreeg, terecht, een stortvloed van hoon over zich heen toen ze een abonnementsmodel voorstelden voor stoelverwarming. De reputatie onder consumenten moet niet onderschat worden: alle beslissers bij bedrijven zijn in hun privéleven ook consument, immers.
Daarom is het goed als de IT-branche pas op de plaats maakt en DaaS-concepten puur richt op het bedrijfsleven. Vervolgens kunnen ingenomen hardware worden opgeknapt en afgezet worden bij consumenten. Dát is circulair. Device-as-a-Service moet niet verworden tot een truc om consumenten tegen wil en dank te binden.