Er zijn in het laatste kwartaal van 2023 wereldwijd 46,8 gebruikte mobiele apparaten verkocht, zo ziet CCS Insight.
Dat komt neer op een stijging van 2,9 procent vergeleken met het voorgaande jaar. Het gaat hier puur om de transacties in het kanaal. Verkopen tussen particulieren en door onafhankelijke telefoonwinkels rekent CCS Insight niet mee.
Goedkopere gebruikte mobiele apparaten
De gemiddelde verkoopprijs van tweedehands apparaten daalde met 8 procent tot 304 dollar per eenheid. Deze prijsaanpassing weerspiegelt volgens CCS Insight een normalisatie ten opzichte van de historisch hoge prijzen die in 2022 werden gezien als gevolg van aanbodbeperkingen en lage inruilvolumes.
Het vierde kwartaal van 2023 benadrukte ook de voortdurende overprestatie van de tweedehandsmarkt ten opzichte van de markt voor nieuwe mobiele apparaten. Terwijl de verkoop van gebruik groeit, daalt de verkoop van nieuw met 4,4 procent. Deze trend onderstreept de sterke vraag op de tweedehandsmarkt, gestimuleerd door een wereldwijde toename van de koopkracht en consumenteninteresse in duurzame aankoopopties, aldus CCS Insight.
Europa in de lift
Het regionale landschap onthult marktverschuivingen naarmate de wereldeconomie een herstelfase ingaat. Noord-Amerika was de enige regio die een daling in de verkoop zag, met een afname van 3,3 procent. Azië-Pacific en Europa kenden groeipercentages van respectievelijk 4,1 procent en 4,0 procent. Latijns-Amerika zag een opmerkelijke stijging van 7,4 procent in de verkoop.
De voorkeuren voor apparaatkwaliteit in de tweedehandsmarkt vertoonden ook verschuivingen. Grade B-apparaten bleven dominant met een aandeel van 65 procent van de markt. Dit ondanks een daling van 4,1 procent in de verkoop van deze categorie vanaf het vierde kwartaal van 2022. Daarentegen steeg het aantal verzendingen van Grade A-apparaten met 19,6 procent. Dat wijst volgens de analisten op een verschuiving naar hoogwaardigere apparaten op de tweedehandsmarkt.
Retail, operators en winkeliers
Smartphones blijven het meest populaire apparaat om tweedehands aan te schaffen, met een aandeel van 81 procent van de totale markt. Smartwatches vertoonden wel de hoogste groeisnelheid met 5,6 procent.
Het retailkanaal, inclusief marktplaatsen en online en fysieke winkeliers, vertegenwoordigde meer dan tweederde van de verkoop van tweedehands apparaten. Fabrikanten- en operator-kanalen zagen een groei van 1,6 procent, gedreven door een toegenomen marktaandeel van netwerkoperators en directe verkoop van fabrikanten zoals Apple.
Inruilprogramma’s voor gebruikte mobiele apparaten
De secundaire markt staat klaar voor verdere groei, maar wordt geconfronteerd met verschillende uitdagingen, waaronder aanbodbeperkingen en regelgevende obstakels. In een sprankje optimisme werden 76,6 miljoen eenheden ingeleverd. Dat is een groei van 5,9 procent vergeleken met het voorgaande jaar. De beschikbaarheid van tweedehands mobiele apparaten blijft beperkt gezien de sterke vraag van consumenten- en zakelijke markten. Inruilprogramma’s hebben nog geen significante impact op het aanbod. Bovendien navigeert de markt door toenemende EU-regelgeving met betrekking tot import en concentratie rond iOS-apparaten, wat de complexiteit van de marktdynamiek vergroot.