• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
Circulaire-IT
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Bedrijvengids
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • C-IT community
    • Community
    • Circulaire-IT Jaarprogramma
  • C-IT Congres
    • Jaarcongres Circulaire-IT 2024 (NL)
  • ePapers
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Bedrijvengids
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • C-IT community
    • Community
    • Circulaire-IT Jaarprogramma
  • C-IT Congres
    • Jaarcongres Circulaire-IT 2024 (NL)
  • ePapers
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Circulaire-IT
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

CIT-community CIT - 1144x317

Beslissingen Bose en Vorwerk rond cloud zetten vraagtekens bij ondersteuning

Zorgwekkende trend door cloudafhankelijkheid

15-10-2025
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Bose maakt bekend dat de app voor SoundTouch luidsprekers en ondersteuning voor functies waarvoor de cloud nodig is worden verwijderd.

robotstofzuiger

Een week eerder kwam Vorwerk met de melding dat – in tegenstelling tot eerdere toezeggingen – de cloud ondersteuning voor de Neato robot stofzuigers volgend jaar al ophoudt. Dit zijn twee berichten in een week over consumentenproducten die zonder cloud ondersteuning minimaal tot zelfs geheel niet werken. Ook nu weer zullen gebruikers teleurgesteld zijn en zich afvragen of zozeer afhankelijk zijn van een app of cloud wel zo’n goede beslissing was.

Voor een andere groep is deze case om een andere reden interessant. Juristen en toezichthouders kunnen zich over deze cases buigen om antwoord te vinden op de vraag of de met het kappen van de functionaliteit wel kan (trefwoord: nonconformiteit).

Consumenten die een product kopen mogen daar verwachtingen aan stellen. De wettelijke garantietermijn helpt ze daarbij, want als iets binnen twee jaar defect gaat dan zal de verkoper moeten zorgen voor herstel. Afhankelijk van het type product en de positionering van verkoperen fabrikant is het soms mogelijk tegen betaling of registratie die termijn te verlengen.

ACM voorlichting

ACM-pop-up-utrecht-20250910De meeste consumenten zien als het om garantievoorwaarden en termijnen gaat echter door de bomen het bos niet meer. Dat ACM afgelopen maand op het centraal station van Utrecht een pop-up winkel heeft ingericht. Het doel is consumenten te informeren over het complexe onderwerp garantie is meer dan een ludieke actie. Het aantal vragen en klachten over dit onderwerp bij de toezichthouder neemt sterk toe en dat noopt zchtbaart tot actie.

Maar wat blijft er staan van een garantie als de fabrikant de stekker uit de cloud trekt? De verkoper kan daar weinig aan veranderen, de importeur evenzo. De consument staat machteloos. Wie wel iets zou kunnen bereiken is of een consumentenorganisatie of een toezichthouder.

CRA

In de EU is wetgeving ( CRA) die fabrikanten en andere partijen in de toeleveringsketen dwingt hardware een bepaalde periode te ondersteunen. Handhaving gaat plaatsvinden per eind 2027. Dus het zou ook maar kunnen dat we de komende periode het gedrag van Bose, Vorwerk vaker gaan zien. Nu kunnen ze nog redelijk straffeloos de boel uitzetten.

Dit bericht is eerder gepost op ITchannelPro.nl.

Tags: cloudgarantieondersteuning

Gerelateerde Berichten

Right to Repair coalitie demonstreert in Brussel tegen aflopen ondersteuning Windows 10

2025/10/15

Microsoft verlengt ondersteuning Windows 10 voor EEG-landen

2025/09/30
Volgend bericht
Circulaire IT Jaarcongres

Dit zijn de sprekers tijdens het Jaarcongres Circulaire-IT in Nederland 2025

Upcoming Events

Techniek Nederland – Retail2Repair 2025

03-11-2025 - 17:00

ASCDI Networking & Pints at the European Broker Meeting

05-11-2025 - 17:30

Repaircon 2025

17-10-2025 @ 08:00 , more

European Broker Meeting 2025

05-11-2025 @ 09:00 , more

C-IT Jaarcongres 2025

12-11-2025 - 18:00
View All Events
Bekijk alle evenementen

Circulaire-IT Vacatures

CIT Community - Holland Recycling logo

Holland Recycling: Accountmanager Binnen- en Buitendienst 

door Michiel van Blommestein
08-01-2025
0

Circular IT Group: B2B Sales Specialist bij iUsed

door Michiel van Blommestein
08-01-2025
0

ThePhoneLab: Smartphone Reparatie Specialist

door Michiel van Blommestein
07-08-2024
0

Bekijk alle vacatures

Circulaire-IT is onderdeel van ITChannelPro, hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.


Overige publicaties
ITchannelPRO
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over Circulaire-IT

  • Over Circulaire-IT
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Aanmelden bedrijvengids
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

0653 510 690
info@circulaire-it.nl

Circulaire-IT is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 Circulaire-IT | Beheer: Growing Lemon

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Circulair Algemeen
  • Evenementen
  • Bedrijvengids
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • C-IT community
    • Community
    • Circulaire-It Congres
  • ePaper
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 Circulaire-IT | Beheer: Growing Lemon