Battery2Life richt zich erop om gebruikte batterijen uit elektrische voertuigen een stationaire tweede leven te geven.
Het project Battery2Life wordt gefinancierd binnen het kader van Horizon Europe. Het idee erachter is dat batterijen die nog maar op 70 of 80 procent van hun oorspronkelijke capaciteit zitten niet meer geschikt zijn voor e-mobilitytoepassingen, maar elders wel van waarde kunnen zijn. In plaats van deze batterijen af te danken, biedt Battery2Life oplossingen om ze een tweede leven te geven. Het consortium streeft naar de ontwikkeling van batterijbeheersystemen en geoptimaliseerde ontwerpen die betrouwbare herconfiguratie van gebruikte batterijen mogelijk maken.
Pilotprojecten
Battery2Life voert twee ontwerptesten uit voor verschillende frameworks. Het eerste framework richt zich op het optimaliseren van bestaande batterijontwerpen voor tweede levenstoepassingen, terwijl het tweede framework volledig nieuwe ontwerpprincipes introduceert, rekening houdend met zowel de eerste als de tweede levensfase van de batterij.
Deze ontwerpen worden uitgebreid getest in twee toepassingsscenario’s: huishoudelijke opslag in Oostenrijk en grootschalige opslag op het elektriciteitsnet in Griekenland. De tests moeten laten zien of het idee houdbaar is. Ze moeten daarnaast dienen als basis voor aanbevelingen aan technische standaardisatiecomités.
Het Austrian Institute of Technology (AIT) richt zich binnen het consortium op de ontwikkeling van een nieuw batterijbeheersysteem. Het systeem moet draadloze communicatie mogelijk maken tussen het hoofdbatterijbeheersysteem en de modulebeheersystemen. Dat terwijl het demontage- en assemblageproces voor tweede-levenstoepassingen wordt gestroomlijnd. Daarnaast integreert AIT sensoren om een nauwkeurige schatting van de batterijconditie te bieden en de veiligheid tijdens het tweede leven te verhogen.
“Battery2Life is een belangrijke stap in de richting van het duurzaam gebruik van elektrische voertuigbatterijen en draagt bij aan de bevordering van een circulaire economie”, zegt Elisabeth Dörr, projectmanager van Battery2Life bij AIT.