De verkoop van tweedehands producten, waaronder IT-apparaten, via Amazon is in Europa de afgelopen twee jaar met meer dan 20 procent gestegen.
Uit onderzoek van Amazon blijkt dat het geven van tweedehands cadeaus steeds meer ingeburgerd raakt, vooral bij jongere generaties.
Generatie Z aan kop
Het onderzoek, uitgevoerd onder meer dan 10.000 Europese volwassenen door OnePoll, toont aan dat 64 procent van de Generatie Z (18-24 jaar) vindt dat gebruikte producten de meest doordachte, unieke of romantische cadeaus zijn. Dit is aanzienlijk hoger dan het Europese gemiddelde van 50 procent. Sam Littlejohn, hoofd Retouren en Reparaties bij Amazon, zei hierover: “Tweedehands cadeaus zijn niet alleen milieuvriendelijker, maar vaak ook goedkoper. In ons huishouden geven we tijdens de feestdagen altijd tweedehands cadeaus.”
Opkomst van tweedehands shoppen
Via Amazon Resale kunnen Europese klanten refurbished en geretourneerde producten kopen met kortingen tot 50 procent, bijvoorbeeld op speelgoed, gameconsoles en elektronica. Dit sluit aan bij een groeiende trend: 86 procent van de Europese consumenten vergelijkt de prijzen van gebruikte en nieuwe producten bij online aankopen. Onder Generatie Z en Millennials (25-34 jaar) loopt dit percentage zelfs op tot 94 procent.
Uit het onderzoek blijkt ook dat 82 procent van de Europese shoppers regelmatig producten doorverkoopt, doneert, repareert of hergebruikt. Doneren is vooral populair onder ouderen van 65 jaar en ouder, van wie 58% spullen doorgeeft aan anderen of goede doelen. Millennials zijn het meest actief in de doorverkoop, met 46% die regelmatig tweedehands producten verkoopt.
Er is ook een toename te zien in het creatief hergebruiken van tweedehands spullen. 20 procent van de Europeanen geeft aan oude bezittingen op te knappen, en 23 procent repareert kapotte items met behulp van online hulpmiddelen. Jongeren tussen 25 en 34 jaar zijn het meest bezig met reparaties; 44 procent van hen repareerde het afgelopen jaar spullen.
Toekomst
Amazon ziet, gedreven door jongere generaties, een toenemende vraag naar tweedehands producten. Deze trend richting duurzaamheid lijkt zich voort te zetten, maar betaalbaarheid blijft voor de meeste consumenten de belangrijkste reden om voor tweedehands artikelen te kiezen.