IT-producenten beginnen stappen te nemen om hun verpakkingen te beperken en te verduurzamen, maar niet alle verkoopkanalen doen dat voldoende.
Volgens een recent rapport van Oceana heeft Amazon in 2022 maar liefst 208 miljoen pond aan plastic verpakkingsafval gegenereerd voor alle transacties in de Verenigde Staten. Dat is een stijging van 9,6 procent ten opzichte van de schatting voor 2021. De organisatie die aandacht vraagt voor plasticvervuiling in de oceanen berekende de hoeveelheid plastic afval gegenereerd door Amazon in de VS op basis van beschikbare marktgegevens, met aanpassingen gebaseerd op recente openbare mededelingen van het bedrijf over veranderingen in het gebruik van plastic verpakkingen.
In Europa iets beter
Voor de jaren 2021 en 2022 heeft Amazon een deel van zijn mondiale plastic voetafdruk voor verpakkingen bekendgemaakt, maar heeft het noch zijn plastic gebruik op landniveau gerapporteerd, noch voor alle transacties, inclusief die vervuld door externe verkopers. Amazon heeft het gebruik van plastic verpakkingen wel verminderd in andere grote markten, waaronder Europa.
Niet alle e-tailers kunnen over een kam worden geschoren. Het Nederlandse Bol heeft bijvoorbeeld de blauwe doos in de ban gedaan. Meerdere producenten, waaronder Trust, maken er ook een punt van om hun producten uit recycled plastic te vervaardigen. Maar dat wil niet zeggen dat het op het hele continent koek en ei is. Zoals uw redacteur van dienst recent heeft ervaren: