Apple is goed voor bijna de helft van alle refurbished smartphoneverkopen wereldwijd, zo blijkt uit de nieuwste editie van de Global Refurb Smartphone Tracker van Counterpoint Research.
Omdat de vraag naar refurbished smartphones in de meeste regio’s blijft groeien, groeide de wereldwijde secundaire smartphonemarkt volgens Counterpoint Research in 2022 met 5 procent vergeleken met een jaar eerder.
De groei zou volgens de marktwatcher hoger zijn geweest als de verkoop van refurbished smartphones in China niet met 17 procent was gedaald. Dit was de sterkste daling voor de Chinese secundaire markt in jaren. Een opleving van COVID-19 en de invoering van het zero-COVIDbeleid waren de belangrijkste factoren die de handel en de vraag in het land beïnvloedden. India leidde de wereldwijde markt voor refurbished smartphones in 2022, met 19 procent groei op jaarbasis, op de voet gevolgd door Latijns Amerika met 18 procent groei op jaarbasis.
Apple pakt nóg meer marktaandeel
Wat de merken betreft, groeiden de wereldwijde volumes van Apple in 2022 met 16 procent vergeleken met een jaar eerder waardoor het aandeel van Apple in de secundaire markt meer dan 49 procent bedroeg. Apple is wereldwijd het snelst groeiende merk in de gebruikte en refurbished sectoren. Deze vraag op de secundaire markt heeft op veel markten gevolgen voor de verkoop van nieuwe iPhones en de inkomsten uit diensten. Apple levert een belangrijke bijdrage aan het stijgende aandeel refurbished in vergelijking met de zendingen van nieuwe smartphones op de belangrijkste markten. De aanbodschaarste is vooral voelbaar voor iPhones op de gereviseerde markten.
Samsung
Het aandeel van Samsung daalde van 28 procent in 2021 naar 26 procent in 2022. Binnen de secundaire markt was er in 2022 een kleine procentuele verschuiving van Android-consumenten naar iOS, wat de refurbished verkoop van Samsung beïnvloedde. Deze trend zal zich waarschijnlijk voortzetten in 2023.
De behoefte aan refurbished smartphones komt voornamelijk voort uit nieuwe smartphone-kopers in volwassen markten, gebruikers van voorlopers van smartphones in opkomende markten en onofficiële kanalen op basis van consumer-to-consumer. Het aanbod is daarbij vooral afkomstig van retailers die refurbished smartphones aanbieden en carriers in vooral de volwassen markten. De retailermarkt groeit het snelst, terwijl OEM’s volgens de onderzoekers van Counterpoint nog moeite hebben met het inzamelen en doorverkopen van refurbished apparaten.
Premium is koning
Een groter deel van de consumenten gaf de voorkeur aan premium en flagship refurbished smartphones in vergelijking met voorgaande jaren, waardoor de ASP’s, de gemiddelde verkoopprijzen, op de secundaire markt stegen. In 2022 zagen we ook dat veel nieuwe smartphoneconsumenten zich meer gingen richten op duurzaamheid en milieubewustzijn.
Het vertrouwen in refurbished smartphones nam op alle markten toe. Op de meeste markten hanteerden refurbished spelers verbeterde bedrijfsmodellen en effectieve marketingstrategieën. De inruilvolumes waren hoger dan ooit.
Nieuwe smartphones werden daarentegen wereldwijd steeds langer vastgehouden. De ASP’s van nieuwe smartphones bleven stijgen, waardoor consumenten hun toestellen langer vasthielden. Deze aanhoudende trend heeft het aanbod van toestellen voor de secundaire markt aangetast.
Transport, handel en logistiek op de wereldwijde handelsroutes werden vooral beïnvloed door de sluiting van belangrijke hubs zoals China in 2022. Het aanbod daalde, vooral voor Grade A refurbished smartphones.