Telefonie of communicatie, het is een groot verschil

digitaal dossier | MS Teams

Communicativ heeft zich in tien jaar onder leiding van oprichter en CEO Eric Hartsink ontwikkeld van platte technische migraties en telefonie-integraties tot een vooraanstaande speler in de markt van Microsoft-diensten. 

“Het gaat niet over telefonie, maar over communicatie. Dat kwartje moet nog vallen bij veel bedrijven.” Met die stevige woorden spreekt Eric Hartsink vrijuit Communicativ won het afgelopen jaar de Building your Surface Business Award. Microsoft geeft een partner deze onderscheiding voor de verkoopsuccessen, marketing, samenwerking met diens Surface-team en het promoten van de Surface Hub 2S. In 2018 stond Communicativ op het podium als Global Finalist Microsoft Intelligents Communications- partner, tijdens het jaarlijkse Microsoft Partner Event Inspire. Hartsink: “Waar anderen bezig zijn met de uitrol van telefonie, helpen wij bedrijven met de implementatie van communicatie die verandering brengt in hun gehele organisatie. Dat is een groot verschil en vereist een andere aanpak.” 

Sweet spot 

De sweet spot van Communicativ zijn bedrijven en organisaties met vijfhonderd tot vijfduizend medewerkers en meerdere vestigingen. Zo’n twintig procent van de klanten heeft meer dan vijfduizend medewerkers en een kleine vijftien procent zit in het zogenoemde MKB-segment. Daarbij is Hartsink wars van wat hij noemt, ‘like for like migraties’. Ofwel dezelfde functies van de oude omgeving één op één overzetten in een nieuwe omgeving, alsof de technologie tien jaar heeft stilgestaan. Hartsink: “Binnen elke organisatie die een migratie van hun communicatiesystemen uitvoert, is een efficiëntieslag te behalen.” 

Rendementsslag 

Voor bedrijven zijn een betere bereikbaarheid en efficiënter werken vaak de motivatie om communicatiesystemen aan te pakken. Hartsink: “Het doel is vrijwel altijd om anders te werken met een hoger rendement door de inzet van technische middelen. 

Klanten zeggen dat thuiswerken toch wel erg makkelijk is

Dat kan heel breed zijn: van reistijden verkorten, anders vergaderen tot efficiënter doorverbinden. Veel optimalisatie is te behalen in gedrag. Mensen voeren al jaren een bepaalde handeling uit zonder dat men weet of kijkt of deze efficiënt is.” Die aanpak resulteert volgens Hartsink in een hogere inzetbaarheid van Microsoft clouddiensten: “Bedrijven zorgen er tegelijkertijd voor dat ze medewerkers empoweren om anders te werken. Juist dat leidt tot een positieve ontwikkeling binnen organisaties”, denkt hij. ICT-managers kunnen nu veel beter laten zien wat de resultaten zijn van de nieuwe diensten voor hun afdeling. Zo ontstaat er betrokkenheid. Er is dus nog een wereld te winnen met de oplossingen van Microsoft.” 

Zekerheid en redundantie 

Communicativ heeft vooral klanten in het enterprise-segment. Dit type bedrijven vereist een hoge mate van veiligheid, zekerheid en redundantie in de communicatie. Dat moet volgens Hartsink worden geborgd en dat kan zijn bedrijf garanderen: “Teams heeft het afgelopen jaar enkele keren een storing van een half uur gehad door een update van een licentiedatabase of Active Directory. Dat kan natuurlijk voorkomen. Klanten met alleen de standaard SIP-trunks (Direct Routing) konden tijdelijk niet werken, maar vanuit ons volledig redundant platform en dubbel uitgevoerde verbindingen, heeft geen enkele van onze klanten problemen gehad met hun bereikbaarheid en uptime. En dat moet ook, want communicatie is essentieel voor zaken als klantcontactcenterdiensten, piket- en storingsdiensten.” 

Topmensen 

Uptime en bereikbaarheid garanderen, vraagt volgens Hartsink om ‘topmensen’ en die zijn altijd schaars. Specialisten met kennis van bereikbaarheids-vraagstukken van klanten in combinatie met techniek en het vermogen om dit uit te leggen. Klanten hebben immers veel behoefte aan kennis over nieuwe manieren van samenwerken en communicatie. Hartsink: “Dus moet je anders gaan denken en acteren als klanten vragen of we tienduizend medewerkers kunnen trainen zonder de wereld over te vliegen. Omdat we dit type vraag vaker kregen, hebben we anderhalf jaar geleden een videostudio met speciale apparatuur gebouwd waar we trainingen opnemen.” 

Kansen reseller-kanaal 

Dat bedrijven eager zijn om te leren, lijdt volgens Hartsink dus geen twijfel. Het coronavirus heeft voor veel bedrijven het zetje gegeven dat ze nodig hadden om over de drempel van thuiswerken te stappen: “Van klanten krijgen we te horen dat thuiswerken toch wel erg makkelijk is met Microsoft Teams en dat ze meer thuis kúnnen werken dan ze dachten. Klanten zien nu allerlei nieuwe communicatie- en samenwerkoplossingen. Maar ga die wel inbedden in je organisatie. Er komen misschien financieel zware tijden aan, maar we leven in een cruciale fase, dus maak als bedrijf nu echt keuzes voor de toekomst. Stel belangrijke beslissingen op het gebied van bijvoorbeeld security, compliance en privacy niet uit. Voor resellers en MSP’s geldt dat ze juist in deze tijd goed moeten gaan uitleggen wat hun toegevoegde waarde is voor de business van klanten. Er liggen enorme kansen voor het kanaal.” 

Teams biedt het kanaal enorme kansen

Circulaire-IT Vacatures