Eurofiber rapporteert in zijn ESG-verslag over 2024 een verdere afname van de CO2-uitstoot en een groeiende inzet op circulariteit, inclusiviteit en dataveiligheid.

Op circulair gebied richt Eurofiber zich op het hergebruik van apparatuur. In 2024 stuurden klanten 59,56 procent van de modems terug, tegen 50 procent in 2023. Van de 716 geretourneerde apparaten konden er 527 worden opgeknapt en opnieuw ingezet. Ook worden leveranciers gevraagd milieugegevens te leveren via Environmental Product Declarations.
Het ESG-verslag van Eurofiber meldt dat de absolute uitstoot in scope 1 en 2 sinds 2021 is gedaald. Maar liefst 96 procent van het elektriciteitsverbruik is nu volledig CO2-vrij. Daarvan is bijna 80 procent volledig hernieuwbaar. Het Science Based Targets-initiatief heeft de net-zerodoelen goedgekeurd. Volgens Eurofiber betekenen die goedkeuring en de reductiedoelen dat het bedrijf “in lijn blijft met het 1,5-gradenscenario van het Akkoord van Parijs”.
Elektrificatie en sociale doelstellingen
Onderdeel van de strategie is elektrificatie. Aan het einde van 2024 bestond 58 procent van het leasewagenpark uit elektrische auto’s, en het bedrijf werkt aan elektrificatie van bouwmaterieel bij netwerkuitrol. Daarnaast lopen pilots met HVO-brandstof en energiezuinige apparatuur in datacenters en straatcabines.
Het bedrijf benadrukt sociale doelen, zoals meer diversiteit en inclusie. Het aandeel vrouwelijke managers lag in 2024 op 25 procent, met een doelstelling van 30 procent in 2025 en 40 procent in 2028. Werknemers konden samen 7.600 uur vrijwilligerswerk besteden.






