Bol heeft het aantal productcategorieën voor refubished meer dan verdubbeld, met desktops, monitoren en gameconsoles en accessoires.
Naast de uitbreiding van het aantal refurbished producten, groeit ook het aantal partners dat refurbished producten via bol verkoopt naar twintig. Sinds de introductie in november vorig jaar breidt bol het refurbished assortiment stap voor stap uit. Het bedrijf laat alleen verkooppartners toe die voldoen aan strenge kwaliteitsnormen. “We zien maand na maand een mooie groei, maar we kiezen bewust voor beheerste opschaling”, zegt Chief E-commerce Officer Oscar Hundman. “Alleen verkooppartners die aan onze strenge kwaliteitsnormen voldoen, kunnen refurbished partner worden.”
Tweederde consumenten kiest voor refurbished desktops en andere apparaten, aldus bol.
Uit onderzoek onder 1300 Nederlandse en Vlaamse elektronicakopers blijkt dat twee op de drie consumenten refurbished producten zouden kiezen. Vooral refurbished telefoons, tablets en desktops zijn volgens bol populair, terwijl gameconsoles en camera’s snel terrein winnen. De lagere prijs vormt voor 80 procent van de ondervraagden de belangrijkste reden om refurbished te kopen, gevolgd door duurzaamheid. Tegelijkertijd twijfelt een deel van de consumenten over de levensduur en werking.
Data van bol laten zien dat refurbished producten net zoveel tevredenheid opleveren als nieuwe. Het aantal klantvragen en het retourpercentage liggen op hetzelfde niveau. Om het vertrouwen verder te vergroten levert bol alle refurbished producten standaard met twee jaar garantie.
In de komende periode voegt bol meer categorieën toe, waaronder in-ear audio en huishoudelijke apparaten. Daarnaast plaatst bol refurbished producten nadrukkelijk in de Back to School campagne.